Hi! Welcome Back and Stay Tune! Warga bersifat robot jika gagal semai rohaniah- Sultan Nazrin - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Warga bersifat robot jika gagal semai rohaniah- Sultan Nazrin

raja-nazrin

TAIPING: Sultan Perak Sultan Nazrin Shah hari ini bertitah negara akan melahirkan warga bersifat robot yang berfungsi secara mekanikal jika kekuatan rohaniah tidak disemai sejak di bangku sekolah.

Baginda bertitah kekuatan dalaman termasuk rohani merupakan benteng utama mencegah serta melindungi manusia daripada mudah dipengaruhi nafsu dan bersifat tamak haloba.

“Kekuatan dalaman dan kekuatan rohani akan menghindar manusia daripada melakukan perkara yang melanggar prinsip kemanusiaan, bercanggah dengan undang-undang dan bertentangan dengan ajaran agama,” titah baginda pada sambutan Hari Guru peringkat negeri di Sekolah Menengah Sains Raja Tun Azlan Shah di sini.

Pada majlis itu, Sultan Nazrin berkenaan menyampaikan Anugerah Khas Tokoh Guru Perak kepada bekas guru Datuk Abdul Khalid Mohd Nasir, 72, yang juga bekas Exco Hal Ehwal Pertanian pada 1982 hingga 1988.

Titah Sultan Nazrin, Jawatankuasa Kabinet pada 1979 telah merumuskan dan memberi penekanan mengenai kepentingan aspek pembentukan nilai dalam sistem pendidikan negara.

Sultan Nazrin bertitah, laporan itu juga menegaskan tentang kepentingan melahirkan rakyat yang bersatu padu, terlatih dan berdisiplin selain menekankan kepada pendidikan akhlak.

“Laporan tersebut menggambarkan matlamat dan hasrat pendidikan negara tidak akan tercapai jika tidak berlandaskan nilai luhur dan murni,” titah baginda.

Baginda bertitah bagi melahirkan masyarakat yang mempunyai nilai-nilai murni, pencapaian sesebuah sesekolah tidak boleh terlalu dipengaruhi dengan ukuran yang mirip kepada kuantiti atau taksub dengan markah peperiksaan.

“Melahirkan insan berjiwa murni lebih penting diutamakan daripada sekadar melahirkan insan berkelulusan akademik yang cemerlang.

“Semakin tinggi kelulusan pendidikan seseorang insan, semakin besar tanggungjawab yang diserahkan, menjadikan semakin perlu untuk insan tersebut disauhkan sifatnya dengan nilai murni,” titah baginda.

-Bernama





Mukah Pages bring you trending news media with Free Malaysia Today http://ift.tt/1WkPaDK

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.