Hi! Welcome Back and Stay Tune! Google Hadir Dengan Project Bloks Untuk Kanak-Kanak Belajar Pengaturcaraan Melalui Permainan - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Google Hadir Dengan Project Bloks Untuk Kanak-Kanak Belajar Pengaturcaraan Melalui Permainan

Perkembangan arena perkomputeran dan teknologi turut membawa kepada pembelajaran berkaitan pengaturcaraan yang mula diajar di dalam kurikulum sekolah. Disamping itu, pelbagai gergasi perkomputeran turut memfokuskan kepada memudahkan lagi pengaturcaraan dan menarik minat lebih ramai kanak-kanak untuk turut mengaturcara.

Terkini, Google telah memperkenalkan sebuah projek baru dinamakan Project Bloks yang merupakan sebuah platform hardware terbuka untuk menarik minat kanak-kanak dalam mengaturcara.

Project Bloks

Melalui Project Bloks, pengguna boleh menyambungkan pelbagai blok berbeza dan membuatkannya beroperasi dengan bergantung antara satu sama lain. Google dilihat ingin mengajar berkenaan logik dan asas berkaitan pengaturcaraan melalui penggunaan Project Bloks ini.

Google membangunkan Project Bloks ini dalam bentuk sumber terbuka, sekaligus membuka ruangan untuk pelbagai pengeluar permainan untuk mengintegrasikannya dalam pembangunan permainan mereka. Pada hari ini, terdapat beberapa pengeluar yang menawarkan permainan dengan konsep serupa – tetapi dengan akses Google dan juga pembangunan dalam sumber terbuka, tidak mustahil permainan dibawah Project Bloks menjadi lebih popular pada masa akan datang.

Google masih sedang dalam proses membangunkannya, dan kini membuka peluang kepada pendidik, pengkaji dan ibu bapa seluruh dunia untuk turut serta dalam kajian mereka.






Mukah Pages berkongsi Informasi Teknoloji Terkini dari Amanz http://ift.tt/290i08p

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.