Hi! Welcome Back and Stay Tune! Spesifikasi Pemproses MediaTek Helio X30 Kini Diketahui - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Spesifikasi Pemproses MediaTek Helio X30 Kini Diketahui

Empat nama besar di dalam dunia penghasilan cip pemproses peranti ialah Qualcomm, Samsung, HiSilicon dan MediaTek. Pernah suatu ketika pemproses keluaran MediaTek dipandang enteng oleh pengeluar kerana ia kurang berkuasa. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini mereka mempertingkat kemampuan cip buatan mereka dan kini hanya MediaTek menghasilkan pemproses peranti mudah alih dengan 10 Teras.

MediaTek

Helio X25 diumumkan Mac yang lalu dan ia bakal digantikan dengan Helio X30. Spesifikasi pemproses 10 teras ini kini diketahui. Helio X30 mengekalkan konfigurasi tri-cluster dengan empat teras Cortex A73 pada kelajuan 2.8GHz, empat teras Cortex A53 pada kelajuan 2.2GHz dan dua teras Cortex A35 pada kelajuan 2GHz. Ini berbeza dengan Helio X25 yang menggunakan konfigurasi dua teras A72 pada kelajuan 2.5 GHz, empat teras A53 pada kelajuan 2.0 GHz dan empat lagi teras A53 pada kelajuan 1.4 GHz.

Pemproses ini dihasilkan oleh TSMC dengan teknologi 10 nm FinFET. Cip grafik yang digunakan pula ialah PowerVR 7XT. Helio X30 menyokong RAM sehingga 8 Gigabyte LPDDR4, storan UFS 2.1 dan kamera utama 26 Megapixel. ia dijangka akan mula digunakan pada peranti mudah alih pada awal 2017.






Mukah Pages berkongsi Informasi Teknoloji Terkini dari Amanz http://ift.tt/2aLBJbP

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.