Hi! Welcome Back and Stay Tune! Tiada jaminan harga barangan turun ketika harga minyak merundum – Henry Sum - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Tiada jaminan harga barangan turun ketika harga minyak merundum – Henry Sum

KUCHING: Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Henry Sum Agong berkata, tiada jaminan harga barangan di negara ini turun apabila harga minyak di pasaran dunia jatuh merundum.

Menurutnya, penurunan harga barangan didorong oleh pelbagai faktor dan bukan ditentukan oleh harga minyak semata-mata.

“Kita tidak menafikan harga barangan naik kesan daripada kenaikan harga minyak, namun situasi itu sebenarnya turut bergantung kepada kedudukan semasa ekonomi dunia secara keseluruhannya.

“Yang pasti, ia berpunca daripada sikap peniaga sendiri yang sering mengambil kesempatan.

“Ini akan kita pantau setiap masa bagi memastikan peniaga sentiasa mematuhi etika dan tidak mengaut keuntungan secara berlebihan hingga membebankan pengguna,” tegasnya.

Henry mengulas sikap segelintir peniaga yang menaikkan harga barang atas alasan harga minyak melambung tinggi, tetapi tidak menurunkan harga jualan ketika harga minyak jatuh mendadak di pasaran.

Beliau ditemui media selepas Majlis Pemeteraian Memorandum Persefahaman (MoU) di antara Unit Pembangunan Usahawan dan Industri Halal (UPUIH) dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), di sini pagi tadi.

Turut hadir Menteri Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan, Perdagangan dan Pelaburan Sarawak, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan dan Ketua Pegawai Eksekutif SSM, Datuk Zahrah Abd Wahab Fenner.

Mou tersebut merupakan sebahagian daripada inisiatif baharu Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) untuk memperkasa usahawan di negeri ini walaupun Akta Pendaftaran Perniagaan 1956 tidak diguna pakai di Sarawak dan Sabah.

Menerusi MoU ini, kedua-dua pihak akan menjalinkan kerjasama dalam bidang penyelidikan serta berkongsi data dan maklumat perniagaan yang telah didaftarkan mengikut terma-terma yang dipersetujui.

Pada masa yang sama, perkongsian kepakaran dan latihan turut ditingkatkan selain aktiviti-aktiviti yang berasaskan penyelidikan dan analisa serta penggunaan fasiliti secara bersama.

Pada tahun lalu, Kerajaan Negeri Sarawak menerusi Setiausaha Kerajaan Negeri, Tan Sri Morshidi Abdul Ghani telah merintis inisiatif ini sebelum dirincikan kemudiannya oleh UPUIH dan SSM. – Sarawakvoice.com



Kredit : SarawakVoice.com

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.