Hi! Welcome Back and Stay Tune! Aung San Suu Kyi kehilangan Freedom of Oxford kerana krisis Rohingya - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Aung San Suu Kyi kehilangan Freedom of Oxford kerana krisis Rohingya

Tulisan asal oleh:
Patrick Greenfield, The Guardian, 27 November 2017

Aung San Suu Kyi secara rasminya telah dilucutkan dari anugerah Freedom of the City of Oxford kerana tindak balasnya terhadap penindasan kaum Muslim Rohingya di negaranya.

Majlis bandarraya Oxford sebulat suara mengundi untuk secara kekal menarik balik anugerah yang diberikan kepada ketua de facto Myanmar itu pada tahun 1997, dan berkata ia tidak mahu meraikan "orang-orang yang menutup mata terhadap keganasan".

Ahli majlis Oxford sebelum ini mengundi untuk menyokong usul rentas parti untuk menarik balik anugerah itu, dan membuat keputusan rasmi menerusi undian pada petang Isnin.

Undian itu adalah pada hari yang sama ketua tentera berkuasa Myanmar memberitahu Pope Francis bahawa "tidak ada diskriminasi agama" di Myanmar.

Lebih 600,00 orang Muslim Rohingya telah dihalau meninggalkan negeri Rakhine di Myanmar barat dan mencari perlindungan di negara jiran iaitu Bangladesh melalui satu siri operasi ketenteraan, yang mana PBB telah menggambarkan sebagai "contoh sebenar pembersihan etnik".

Cllr Mary Clarkson (Lab), yang mencadangkan usul itu, memberitahu BBC: "Oxford sudah lama dikenali sebagai bandar yang pelbagai dan berperikemanusiaan, dan reputasi kami tercemar dengan memberi penganugerahan kepada orang-orang yang menutup mata terhadap keganasan. Kami berharap hari ini kami telah menambah suara kecil kami bersama-sama mereka yang lain yang menggesa untuk hak asasi manusia dan keadilan bagi rakyat Rohingya."

Pada tahun 2012, Suu Kyi diraikan dengan doktor kehormat dari Oxford, dan mengadakan sambutan ulang tahunnya yang ke-67 di kolej St Hugh, di mana beliau telah mempelajari politik, falsafah dan ekonomi antara tahun 1964 dan 1967.

Tetapi dalam beberapa bulan kebelakangan ini beliau telah mendapat kritikan yang semakin meningkat kerana jawapan yang diberikannya berhubung krisis kemanusiaan Rohingya. Pada bulan September, badan pentadbir St Hugh memutuskan untuk menurunkan lukisan potretnya dari pintu utamanya, beberapa hari sebelum permulaan penggal universiti dan kedatangan pelajar baru.

Pada bulan Oktober, mahasiswa di St Hugh mengundi untuk mengeluarkan nama pemimpin Myanmar itu dari nama bilik umum junior mereka.

Setakat ini, Oxford telah memutuskan untuk tidak menimbang semula ijazah kehormat Suu Kyi. Tetapi universiti itu telah menyatakan "keprihatinan yang mendalam" terhadap tindakan ke atas minoriti Rohingya di Myanmar.

Pada awal bulan November, pemuzik Bob Geldof mengembalikan anugerah Freedom of the City of Dublin, yang juga dipegang oleh Suu Kyi, sebagai protes atas tindak balasnya terhadap krisis Rohingya.

Link asal artikel:
http://ift.tt/2Aaclvm


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2AdqWXd

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.