Hi! Welcome Back and Stay Tune! Pelihara perpaduan sesama Islam - Tengku Abdullah - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Pelihara perpaduan sesama Islam - Tengku Abdullah

KUANTAN: Pemangku Raja Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah mengingatkan umat Islam di negeri ini supaya terus berusaha memelihara dan mengukuhkan perpaduan sesama mereka.

Baginda bertitah, usaha itu bukan hanya terletak di bahu pemerintah namun perlu dilaksanakan secara menyeluruh oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan setiap individu bagi melahirkan umat Islam yang kuat serta dihormati.

"Pada masa sama, keunikan Malaysia yang dilambangkan dengan keharmonian kaum perlu dihargai dan jangan kita mensia-siakan keamanan serta kedamaian wujud di negeri ini.

"Sama-samalah kita bersatu dalam menjaga negara daripada diceroboh oleh pihak yang mahu mengambil kesempatan," titahnya pada Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Pahang di Masjid Sultan Ahmad Shah di sini, hari ini.

Teks titah baginda dibacakan Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob.

Pada majlis berkenaan seramai lima individu dipilih sebagai penerima Anugerah Maulidur Rasul Peringkat Pahang dan setiap seorang menerima trofi, wang tunai serta sijil.

Seorang daripada penerima adalah Datuk Rahimah Muhammad Kawi, 80, yang menyifatkannya sebagai satu penghargaan kepadanya kerana banyak menganjurkan aktiviti keagamaan dan kemasyarakatan di sekitar Jerantut dan Lipis.

Rahimah yang juga antara wanita terawal bergelar Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) berkata, beliau tidak pernah mengimpikan menerima anugerah itu kerana perjuangannya selama ini adalah semata-mata mahu membantu orang ramai dan kepuasan sendiri.

"Saya seronok melihat orang bertambah maju dan bijak, pelbagai cara dilakukan seperti mengajar membaca di kelas dewasa selain kelas agama untuk saudara baharu Orang Asli di sekitar daerah Jerantut.

"Jika ada yang susah, kita beri bantuan seikhlas hati. Jika ada anak orang kampung dapat peluang mengaji (belajar) tinggi, kita usahakan dapat biasiswa Yayasan Pahang.

"Bila mereka ucap terima kasih, kita sudah seronok dan tambah gembira, bila berjumpa semula, ada yang masih ingat saya walaupun sudah tua dan mereka telah menjadi orang berjaya," katanya.

Selain aktif dalam politik, Rahimah juga membabitkan diri dalam pelbagai NGO seperti Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM) dan Pertubuhan Perkumpulan Wanita cawangan Kuala Lipis.



Sumber Pelihara perpaduan sesama Islam - Tengku Abdullah

✍ Sumber Pautan : ☕ Macam Macam hal laaaa... Anda patut tahu!!!

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2AOf6U0

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.