Hi! Welcome Back and Stay Tune! Kerap Membuang Air Kecil Adalah Tanda Penyakit Kanser - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Kerap Membuang Air Kecil Adalah Tanda Penyakit Kanser

Penyakit kanser adalah penyakit yang membawa maut. Malah, antara penyakit utama yang membawa kepada kematian pramatang di seluruh dunia. Dan penyakit yang ini wujud dalam pelbagai bentuk dan corak, masing-masing mempunyai gejala yang mengerikan.

Tetapi jika kanser didiagnosis, dan dirawat pada peringkat awal, kemungkinan pemulihan sangat besar. Kadar penyembuhan meningkat sehingga 70% apabila penyakit kanser ini dapat dikesan dan dirawat pada peringkat awal.

Bagaimana kita boleh mengenali penyakit ini? Mari kita lihat peringkat pertama gejala kanser berikut ini.

1. Benjolan

Kanser seperti yang disebutkan sebelumnya sering dicirikan dengan keabnormalan. Ini munasabah dikatakan kerana kanser boleh menyebabkan perubahan dalam nodus limfa. Perubahan ini boleh menyebabkan benjolan nampak pada badan. Benjolan bukan sekadar benjolan biasa atau seperti bisul. Awasi diri anda, jika ada benjolan luar biasa di bahagian leher, ketiak, payudara, dan testis.

2. Batuk berterusan

Batuk yang tidak sembuh boleh disebabkan kerana anda mempunyai alahan terhadap sesuatu. Walau bagaimanapun, batuk yang berterusan boleh menjadi gejala kanser tekak atau kanser paru-paru. Jika selepas rawatan ubat batuk tetapi batuk anda tidak pulih secepatnya, segera lakukan pemeriksaan kesihatan.

3. Pendarahan yang tidak normal

Pendarahan yang tidak normal bermakna terdapat pendarahan yang tidak wajar. Waspada darah dalam tinja, air kencing, vagina, atau darah semasa batuk. Pendarahan yang tidak normal adalah satu tanda gejala kanser pada wanita.

4. Masalah Buang Hadas Kecil

Air kencing lebih kerap daripada biasanya, rasa sakit, dan rasa tidak dapat diselesaikan atau keinginan untuk buang air kecil yang tidak dapat dikawal boleh menjadi tanda gejala kanser. Kehadiran darah dalam air kencing juga bukan satu tanda yang baik. Gejala-gejala ini boleh menjadi tanda gejala awal kanser prostat.

5. Masalah Kulit

Gejala kanser boleh dilihat dalam masalah yang muncul pada kulit. Tanda-tanda ini boleh menjadi kulit yang mengelupas, kelihatan ruam kemerah-merahan, malah muncul tahi lalat dengan tepi bergerigi. Gatal-gatal tidak hilang, penebalan kulit, dan kulit pada kulit tumbuh secara berlebihan. Seolah-olah perubahan warna kulit tiba-tiba menjadi kekuningan atau lebih gelap daripada biasa, anda perlulah berhati-hati.

Makanan yang baik untuk mencegah kanser?

1. Plum

Plum kaya dengan antioksidan yang berguna untuk mencegah kanser. Antioksidan berfungsi untuk memerangi radikal bebas yang merupakan penyebab utama kanser. Di samping itu, kehadiran fitonutrien dan antosianin dalam plum juga boleh digunakan sebagai pencegahan kanser yang kuat untuk mengekalkan kesihatan anda. Walau bagaimanapun, kandungan ini tidak berfungsi untuk semua jenis kanser, hanya jenis tertentu termasuk kanser gastrousus, kanser pernafasan, kanser hati dan kanser payudara.

2. Daging Lembu

Asid Linoleic konjugat (CLA) adalah asid lemak secara semula jadi yang terdapat dalam daging lembu. Kajian terbaru menunjukkan bahawa CLA boleh memainkan peranan penting dalam pencegahan kanser dengan menghalang pertumbuhan tumor dan perkembangan.

3. Bawang Putih

Kandungan dalam bawang putih bertindak sebagai antioksidan. Di samping itu, bawang putih lain dalam bawang putih berkhasiat untuk melegakan bengkak, mengeluarkan toksin dari badan dan membunuh virus yang mencetuskan pelbagai jenis kanser

4. Kacang

Walaupun harganya murah, tetapi pelbagai jenis kacang mempunyai kandungan vitamin dan mineral yang tinggi. Kandungan serat dan protein yang tinggi berguna untuk mencegah kerosakan sel.

Kacang juga mengandungi fitokimia yang berfungsi untuk menghalang pertumbuhan tumor. Serat ini akan melindungi sel yang sihat dari bermutasi dan bertukar menjadi sel-sel kanser serviks.

5. Teh hijau

Teh hijau adalah minuman popular kerana manfaat kesihatannya. Salah satu sebabnya adalah kerana kandungan antioksidan. Teh hijau mengandungi polifenol yang boleh membantu pembahagian dan pembahagian sel-sel kanser.

Sumber: Cerpen.co.id

The post Kerap Membuang Air Kecil Adalah Tanda Penyakit Kanser appeared first on Aliff Channel.



✍ Sumber Pautan : ☕ Tahukah Anda Rakyat Malaysia?

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2EupP7S

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.