Hi! Welcome Back and Stay Tune! Kes Kewarganegaraan Ragad Taib - Memonoli Perladangan dan Saham-Saham Terbesar Di Sarawak - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Kes Kewarganegaraan Ragad Taib - Memonoli Perladangan dan Saham-Saham Terbesar Di Sarawak

Kes Kewarganegaraan Ragad Taib - Memonoli Perladangan dan Saham-Saham Terbesar. Anak kelahiran Syria Ragad Taib dan dua anak lelakinya telah dikesan menjadi warganegara Malaysia yang berstataus kaum Melanau.

Dalam kes biasa seorang calon harus fasih bercakap bahasa Melanau, tahu adat dan lain-lain semasa menghadiri temu duga di untuk menentukan mereka dari keturunan Melanau.

Kes Kewarganegaraan Ragad Taib - Memonoli Perladangan dan Saham-Saham Terbesar Di Sarawak denai borneo
"Kami rakyat Malaysia dan berbangsa Melanau" Itulah status mereka sekarang.

Ramai kaum Melanau pasti tidak senang dengan ini kerana masih ramai lagi bumiputera Sarawak yang masih belum mendapat kewarganegaraan dengan sewajarnya berbanding dengan Ragad Taib dan anak-anaknya.

Sekarang Ragad Taib boleh memiliki tanah hak adat asli, melakukan perniagaan bumiputera dan anak-anaknya boleh mewarisi tanah asli juga bebas memiliki tanah sesuka hati!

BERITA TERKINI IKUTI/JOIN KAMI.

+ https://web.facebook.com/denaiborneo2/?ref=br_rs
+ https://web.telegram.org/#/im?p=@denaiborneo
+ https://web.facebook.com/groups/873625986042478/

Terdapat satu komen yang diterima oleh *SR*, walaupun idea bahawa tentera Syria yang dilahirkan, yang terkenal dengan kecintaannya terhadap perhiasan dan couture dan semua kemewahan kehidupan bandar, akan bermimpi tinggal di dalam atau di dekat hutan agak ketawa.

Namun perintah yang diterbitkan pada bulan November lalu adalah jelas dan tulen mengenai 'kewarganegaraan' ini. Pengembaraan Timur Tengah kini menjadi lebih matang dan siap untuk perniagaan di Bumi Sarawak yang dilakukan oleh pasangan asing keluarga Taib Mahmud yang diberikan status kerakyatan tanpa pengecualian apa-apa. Pasangan ini telah dimasukkan ke dalam kepentingan perniagaan keluarga.
Seorang pengulas luar yang bekerja di Sarawak menegaskan: "Orang jujur, dan sememangnya rakyat Malaysia, yang telah tinggal dan berkhidmat di Sarawak selama lebih dari dua dekad masih tidak dapat memperoleh status seperti ini". Kata beliau.
Tambah beliau lagi, kita tidak boleh tinggal lebih lama daripada 3 bulan, perlu masuk dan keluar dan sentiasa berisiko untuk ditolak masuk.
Tetapi, terdapat satu lagi skandal yang lebih dalam dan gelap, iaitu ketika orang-orang seperti Ragad telah diberikan status ini, mengabaikan semua keperluan budaya dan bahasa yang biasa dilakukan oleh Jabatan Pendaftaran semasa menemuduga calon telah diketepikan.

Kebanyakan mereka yang tinggal selama berpuluh tahun di Sarawak ditolak apabila ingin memohon kewarganegaraan. Rakyat suku kaum Penan, ramai yang tidak pernah diberikan sijil kelahiran bahkan tidak mempunyai Kad Pengenalan.

Anak-anak Penan sekarang boleh dibenarkan sijil kelahiran kerana terdapat klinik kerajaan di sekitar penempatan mereka semasa melahirkan anak, tetapi tidak untuk ibu bapa mereka kerana ibu bapa mereka benar-benar tinggal di hutan, orang-orang ini masih tidak diberi kewarganegaraan, apalagi status bumiputera.

Ini bermakna bahawa 'Toh Puan' Ragad kini boleh menggunakan jutaan yang dapat diperolehnya daripada suaminya yang tua (yang berpura-pura tidak kaya kerana dia tidak mempunyai penjelasan yang sah untuk kekayaannya) untuk membeli tanah asli dari bawah kaki orang asli, yang telah dinafikan hak kelahiran mereka sendiri.

Kemajuan besar bagi seorang wanita yang datang dari padang pasir berdebu di Timur Tengah pada usia 20-annya untuk berkahwin dengan septuagenarian yang baru saja dia temui sebelum ini, mungkin untuk mencari nasibnya dalam proses kewarganegaraan itu.

Ia juga mengharapkan dapat memulakan perladangan dan memiliki saham-saham di syarikat-syarikat bumiputera dengan kadar segera. Ini menyebabkan tiada peluang untuk asli pribumi di Sarawak, yang telah dijanjikan berkali-kali oleh ketua negara sekarang bahawa dia akan membawa mereka kearah 'kemajuan' dan 'pemodenan'.

Sementara itu, Beratus-ratus ribu pekerja Indonesia dan Bangladeshi, kebanyakan mereka pendatang haram, telah membanjiri ladang sawit di Sarawak. Jangkakan mereka semua untuk menerima kad IC dan status penuh sebagai balasan bagi undi adalah satu lagi sentimen yang dikemukakan kepada SR hari ini yang diadakan secara meluas.

Sebagai contoh, kes royalty minyak Sarawak. Sudah tentu tidak ada satu pun selain suami tamak Ragad, Taib Mahmud, yang melakukan perjanjian asal dengan penyokong UMNOnya dari kerajaan persekutuan untuk membenarkan Sarawak hanya 5% daripada hasil minyaknya sendiri dan meletakkan negeri Sarawak pada tahap yang sukar dalam kemajuan.

Ini adalah sebagai balasannya untuk membolehkannya membebaskan lesen kayu dan perladangan - selepas itu dia terus memotong seluruh hutan dan menggantikannya dengan kelapa sawit dan menjadikan dirinya sebagai salah seorang lelaki terkaya di planet ini. 

Sumber *SR*


✍ Sumber Pautan : ☕ denaiborneo

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2EaIAh9

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.