Hi! Welcome Back and Stay Tune! Tips Mudah Hilangkan Plak Pada Gigi, Hanya Dengan Bahan Dapur - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Tips Mudah Hilangkan Plak Pada Gigi, Hanya Dengan Bahan Dapur

Seperti bahagian tubuh badan yang lain, gigi memerlukan perhatian anda yang sewajarnya. Jika anda seorang yang tidak suka melawat doktor gigi, anda boleh cuba untuk mencegah kerosakan gigi. Doktor mengesyorkan untuk menjaga kebersihan gigi sentiasa baik, ialah dengan mengubah beberapa diet yang mudah.

Bagaimana? Penjelasan berikut ini:

8 Tips Merawat Gigi Secara Semulajadi

1. Tukar tabiat makan anda

Foto: 5FunFacts

Mengubah tabiat makan dan tukarkan kepada makanan diet yang sihat membantu meningkatkan kesihatan anda. Satu kajian yang diterbitkan dalam The British Medical Journal menunjukkan bahawa perubahan diet boleh membalikkan kerosakan gigi sepenuhnya. Kita sudah tahu bahawa pengambilan produk yang kaya gula menyebabkan kerosakan gigi dan dapat menghalang penyerapan kalsium. Walau bagaimanapun, jika anda mengubah tabiat makan anda, anda mungkin tidak akan mengalami masalah tersebut sekali lagi.

Dapatkan lebih banyak kalsium. Ini adalah komponen utama tulang dan gigi anda. Makan produk tenusu setiap hari (susu, yogurt, krim masam, dan keju).

Minum minuman tanpa gula. Elakkan minum soda, jus, dan minuman ringan. Anda boleh minum air biasa, jus buah-buahan, dan teh tanpa gula. Air mempunyai banyak kesan yang baik pada badan anda termasuk peningkatan dehidrasi dan aliran air liur yang lebih tinggi.

2. Gula-gula tanpa gula

Foto: Sciencebasedmedicine.org

Ia mungkin berbunyi ironi, tetapi mengunyah gula tanpa gula sebenarnya boleh membantu anda mencegah kerosakan gigi. Gula-gula tanpa gula mengandungi komponen yang dipanggil xylitol, yang merupakan pemanis semulajadi. Tidak seperti makanan, xylitol tidak menyebabkan pertumbuhan bakteria dalam mulut anda. Tambahan pula, apabila anda mengunyah, mulut anda dipenuhi dengan air liur yang secara semula jadi boleh membersihkan sisa makanan.

3. Bersih dan gantikan berus gigi anda dengan kerap

Foto: Green Chemicals Blog

Apa alat yang paling penting yang anda gunakan untuk membersihkan gigi? Betul! Berus gigi. Walau bagaimanapun, hanya sekerat orang yang tahu betapa pentingnya memilih berus gigi yang betul.

Sentiasa ambil berus kecil atau sederhana, dan pastikan bulunya dapat masuk ke celah geraham gigi anda, kerana tidak kira berapa banyak sisa makanan semestinya ada yang tersembunyi di antara celah gigi.

Dan jangan biarkan berus anda di bilik yang sama dengan tandas kerana bakteria fecal tersebar di atasnya. Gantikan berus gigi anda dengan kerap kerana bulu menjadi lebih teruk dengan masa dan penggunaan. Akibatnya, anda tidak membersihkan gigi anda dengan betul.

4. Ikuti rutin penjagaan gigi asas

Foto: 1 Million Women

Ia mungkin berbunyi seperti nasihat asing, tetapi ia benar-benar berfungsi. Menurut Persatuan Kesihatan Pergigian Antarabangsa, hampir 42% orang dewasa hanya menggunakan sikat gigi untuk penjagaan mulut mereka. Kadang-kadang kita tidak menyedari bahawa penjagaan pergigian kita tidak betul atau memerlukan perubahan. Jika anda ingin melindungi gigi anda dari awal, masukkan langkah berikut dalam rutin penjagaan gigi anda pada waktu pagi dan sebelum waktu tidur.

Berus gigi selama 2 minit sekurang-kurangnya dua kali sehari. Cuba memberus gigi semua permukaan gigi anda, sampai ke sudut terjauh.

Gosokkan gigi anda. Kadang-kadang walaupun memberus gigi tidak berfungsi serta flosing. Gunakan benang untuk membuang sisa makanan dari bawah gusi anda, dan cuba kuman yang ada di sana.

Gunakan pencuci mulut. Mouthwash mempunyai kesan antibakteria dan membantu anda menyingkirkan bakteria yang tersisa di mulut anda. Jangan bilas mulut anda dengan air – kesannya akan bertahan lebih lama.

5. Lawati doktor pergigian anda untuk pembersihan rutin

Foto: Modaija

Kami tahu bahawa lawatan berkala ke doktor gigi bukan prosedur yang paling menyeronokkan, tetapi sentiasa lebih baik untuk mengelakkan masalah daripada merawatnya. Tidak kira seberapa baik anda memberus gigi atau floss, sentiasa ada kawasan yang sukar dicapai.

Doktor gigi akan membersihkan berhampiran garis gusi di bahagian belakang dan depan gigi untuk mengeluarkan plak dan tartar. Pembersihan tetap adalah langkah yang sangat penting dalam memerangi rongga. Ramai orang mengatakan bahawa mereka menikmati kebersihan dan merasakan gigi mereka yang cantik selepas itu. Pastikan anda membuat temujanji sekurang-kurangnya sekali atau dua kali setahun.

6. Tambah suplemen dan vitamin untuk diet anda

Foto: Flowers Dentistry

Kami telah membincangkan tentang mengeluarkan gula-gula dan gula-gula dari makanan anda, tetapi ada satu lagi perkara yang boleh anda lakukan untuk membantu air liur anda terhadap plak gigi. Vitamin sangat penting untuk kesihatan pergigian anda.

Untuk melipatgandakan air liur, anda perlu makan banyak makanan kaya serat seperti buah-buahan, kacang, dan sayur-sayuran. Yang terbaik adalah epal, pisang, pucuk Brussels, dan kacang polong.

Makan makanan bijirin yang mengandungi banyak vitamin B dan besi. Di samping itu, biji-bijian mengandungi magnesium, mineral yang membantu menyerap kalsium dan menguatkan gigi anda. Makan makanan laut lebih kerap jika anda ingin mendapatkan lebih banyak vitamin D dari makanan anda. Salmon, herring, tuna kalengan, dan sardin adalah sumber vitamin D.

7. Cuba minyak kelapa 

Foto: The Coconut Mama

Adakah anda ingin mengetahui cara lain untuk menggunakan minyak kelapa? Anda boleh mencuba kelapa untuk secara semula jadi melindungi gigi daripada kerosakan. Minyak kelapa boleh menarik bakteria keluar dari gigi anda dan secara semula jadi akan menyembuhkannya. Hanya ambil satu sudu minyak kelapa dalam mulut anda selama 20 minit sehingga air liur dan minyak anda memerah susu putih. Jangan menelannya. Ia sangat mudah tetapi sangat berkesan!

Minyak tidak memulihkan kesan kerosakan gigi, tetapi membantu mencegah rongga gigi. Malah, dua kali berkesan dari memberus gigi dan membersihkan gigi.

8. Buat ubat gigi anda sendiri

Foto: Pinterest

Resipi ubat gigi mudah ini hanya memerlukan beberapa bahan semula jadi yang boleh anda beli di kedai. Anda boleh memastikan bahawa semua komponen adalah semula jadi dan tidak akan membahayakan kesihatan anda. Anda memerlukan bahan-bahan berikut untuk membuat ubat gigi:

4 sudu serbuk kalsium

1 sudu besar stevia

1 sudu besar garam laut

2 sudu besar baking soda

1/4 cawan minyak kelapa

Campurkan semua bahan sehingga membentuk seperti ubat gigi. Kemudian gunakan sebagai pengganti ubat gigi biasa.

Ingat: Jangan gunakan ubat gigi ini selama lebih dari 30 hari berturut-turut kerana strukturnya yang kasar dan ketiadaan fluorida.

Sumber: Brightside.me

The post Tips Mudah Hilangkan Plak Pada Gigi, Hanya Dengan Bahan Dapur appeared first on Aliff Channel.



✍ Sumber Pautan : ☕ Tahukah Anda Rakyat Malaysia?

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2EygBY0

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.