Hi! Welcome Back and Stay Tune! Kisah Dan Sejarah Anwar Ibrahim : Bapa Reformasi Malaysia - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Kisah Dan Sejarah Anwar Ibrahim : Bapa Reformasi Malaysia

anwar ibrahim bapa reformasi malaysia 538

Jika ada ahli politik di dunia yang kerjaya politiknya adalah yang paling berwarna-warni, ia tentunya adalah Datuk Seri Anwar Ibrahim. Karier ahli politik berusia 70 tahun ini boleh dikatakan seperti "roller coaster", naik turun hingga melencong amat tajam selama dua dekad terakhir.

Karier awal politik

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia 09

Dilahirkan di Bukit Mertajam pada 10 Ogos 1947, Anwar Ibrahim telah menceburkan diri dalam dunia politik sejak muda dengan menjadi presiden Kesatuan Pelajar Islam Malaysia pada tahun 1968 hingga 1971.

Beliau juga merupakan pengasas bersama Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) pada tahun 1971 dan dipilih sebagai Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM).

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia 2 157

Pada tahun 1974, Anwar dipenjarakan selepas mengetuai demonstrasi pelajar terhadap kemiskinan dan kelaparan di kawasan luar bandar. Perhimpunan itu dicetuskan oleh berita tentang sebuah keluarga di kampung Baling, negeri Kedah yang meninggal dunia akibat kemiskinan akibat harga getah yang merosot.

Malangnya, berita itu kemudian terbukti salah tetapi Anwar telah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang membenarkan penahanan yang menyalahi undang-undang bagi sesiapa yang dianggap mengancam keselamatan negera.

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia 5

Anwar kemudian menghabiskan 20 bulan hukumannya di Penjara Kamunting, Perak. Rasa hidup di belakang besi tidak membuat Anwar gentar. Malah, kerjayanya menjadi semakin maju dan pada tahun 1982 Anwar mengambil keputusan yang mengejutkan.

Menyertai UMNO

Anwar, yang dikenali sebagai pengkritik tegar kerajaan, telah memutuskan untuk menyertai Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) diketuai oleh Mahathir Mohamad, yang telah menjadi perdana menteri sejak 1981.

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia 6

Selepas menyertai UMNO, kerjaya politiknya menjadi lebih cemerlang. Setahun selepas menyertai UMNO, Anwar dilantik sebagai Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan pada tahun 1983.

Setahun kemudian, Anwar mengetuai Kementerian Pertanian Malaysia sebelum menjadi Menteri Pendidikan pada tahun 1986. Pada masa itu, Anwar telah dianggap berkemungkinan besar menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Ini kerana, menurut tradisi politik Malaysia, kedudukan Menteri Pendidikan adalah jalan kepada jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia 01

Ramalan tersebut ternyata menjadi realiti apabila pada tahun 1993, Anwar menjadi Timbalan Perdana Menteri selepas dipilih sebagai Naib Presiden UMNO untuk mengalahkan Tun Ghafar Baba yang pada mulanya diramalkan sebagai pengganti Mahathir Mohamad.

Selepas menjadi Timbalan Perdana Menteri, hubungan di antara Anwar dan Mahathir menjadi sangat rapat. Malah, di mata masyarakat kedua-dua ahli politik dilihatkan seperti hubungan ayah dan anak.

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia 10

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia 1

Peluang Anwar untuk menjadi pemimpin Malaysia masa depan lebih besar apabila pada 1997 dia dilantik sebagai Perdana Menteri sementara ketika Mahathir memutuskan untuk mengambil cuti selama dua bulan.

Hubungan mula merosot

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia 7 439

Malangnya, hubungan antara Anwar dan Mahathir kemudian merosot yang akibat perbezaan pandangan kedua-dua dalam mentadbir negara. Ketika Mahathir mengambil cuti, Anwar mengambil langkah-langkah radikal untuk mengubah mekanisma kerajaan yang mana tidak disukai oleh Mahathir.

Salah satunya adalah dasar yang berkaitan dengan bagaimana Malaysia menghadapi krisis kewangan yang dianggap sebagai pencetus hubungan buruk antara kedua-dua ahli politik ini.

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia 03

Di samping itu, Anwar secara terbuka mengkritik apa yang dipanggil budaya nepotisma dan kronisma dalam badan UMNO yang dianggap sebagai punca utama rasuah dan penyalahgunaan bajet negera.

Pada tahun 1997, ketika menjadi Menteri Kewangan, Anwar menyokong Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF). Beliau melakukan simpanan bajet dengan memotong belanja negara sebanyak 18%, memotong gaji menteri, dan menunda projek-projek besar.

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia 02

Projek utama yang ditangguhkan oleh Anwar Ibrahim termasuk beberapa projek yang menjadi teras utama strategi pembangunan Mahathir Mohamad. Pada tahun 1998, di tengah-tengah hubungan yang memburuk antara Anwar dan Mahathir, majalah Newsweek menamakan Anwar sebagai "Asian of the Year".

Pada tahun yang sama, sayap pemuda Umno yang diketuai oleh sekutu Anwar, Ahmad Zahid Hamidi mencadangkan mereka akan menimbulkan isu kronisma dan nepotisma dalam Perhimpunan Agung UMNO.

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia 04

Apabila perhimpunan agung diadakan, sebuah buku berjudul "50 Punca Mengapa Anwar Tidak Boleh jadi Perdana Menteri" dikeluarkan. Buku ini mengandungi tuduhan terhadap amalan homoseksual dan rasuah oleh Anwar Ibrahim.

Anwar kemudian meminta mahkamah menghentikan pengedaran buku itu dan menuntut ke atas penulis itu kerana artikel berunsur fitnah. Polis kemudian menangkap pengarang buku berkenaan atas tuduhan menyebarkan berita palsu, tetapi pihak polis juga menyelidiki kebenaran dalam buku itu

Masuk penjara

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia 05

Pada 20 September 1998, polis menahan dan menangkap Anwar Ibrahim atas dakwaan rasuah dan menghalang siasatan terhadap tuduhan meliwat. Dalam penjara, Anwar telah dipukul oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Rahim Noor yang kemudiannya didapati bersalah dan dihukum dua bulan penjara.

Bagaimanapun, selepas dibicarakan pada 1999, Anwar Ibrahim dijatuhi hukuman enam tahun penjara. Dua bulan kemudian, Anwar menerima hukuman penjara kedua, sembilan tahun penjara. Hukuman yang dikenakan terhadap Anwar kerana dianggap terbukti meliwat, dan hukuman kedua harus bermula selepas hukuman pertama selesai. 

Pemenjaraan Anwar Ibrahim mendapat kecaman dari dunia antarabangsa dan ia dianggap sebagai satu usaha kerajaan untuk menutup mulut lawan politik. Malah Naib Presiden Amerika Syarikat, Albert Arnold Gore Jr menggesa kerajaan Malaysia untuk membebaskan Anwar Ibrahim dengan segera.

Selepas perjuangan panjang dan tekanan antarabangsa, Mahkamah Tinggi Malaysia menarik semua tuduhan terhadap Anwar dan ahli politik itu dikeluarkan pada 2 September 2004.

Membentuk Pergerakan Reformasi

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia bahagian 2

Selepas Perdana Menteri Mahathir Mohamad memecat Anwar Ibrahim dari jawatan Timbalan Perdana Menteri, penyokongnya kemudian membentuk apa yang dipanggil pergerakan Reformasi. Anwar kemudian mengadakan beberapa perhimpunan menentang gabungan Barisan Nasional yang memerintah di Malaysia.

Pergerakan ini menjadi lebih kuat apabila pada sidang kemuncak APEC di Kuala Lumpur pada tahun 1998, Naib Presiden AS Al Gore dalam ucapannya sebagai menyokong pergerakan Reformasi yang diketuai oleh Anwar.

Sokongan ini disampaikan oleh Al Gore di hadapan Perdana Menteri Mahathir Mohamad dan pemimpin Asia Pasifik yang menghadiri sidang kemuncak itu. Dalam pada itu, pergerakan pembaharuan kemudiannya membawa kepada pembentukan sebuah parti multi-nasional, Parti Keadilan Nasional.

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia bahagian 2 1

Dalam pilihan raya 1999, Parti Keadilan Nasional, Parti Islam se-Malaysia, dan Parti Tindakan Demokratik membentuk Barisan Alternatif yang tujuannya untuk menggantikan parti Barisan Nasional.

Malangnya, perjuangan politik Anwar terhenti apabila dia kemudian dimasukkan ke penjara kerana terbukti korupsi dan mengamalkan amalan homoseksual. Pada 2004, Anwar dibebaskan dari penjara selepas perbicaraannya yang dikatakan dibatalkan oleh Mahkamah Agung.

Selain dibebaskan, mahkamah juga memerintahkan kerajaan membayar pampasan berjuta-juta ringgit kepada Anwar Ibrahim.

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia bahagian 2 2

Walau bagaimanapun, pada 8 Mac 2010, Mahkamah Persekutuan Malaysia menolak tuntutan Anwar atas pemecatannya daripada kabinet pada tahun 1998 oleh Mahathir Mohamad. Mahkamah memutuskan pemecatan itu adalah sah dan mengikut perlembagaan. 

Pada 6 September 2004, Anwar memfailkan pendengaran rayuan atas tuduhan rasuah yang dikenakan kepadanya. Anwar mencabar peraturan negera yang melarang individu untuk menyertai politik dalam tempoh lima tahun selepas dibebaskan dari penjara.

Jika rayuan itu berjaya, maka Anwar boleh kembali ke politik dan pada 7 September, mahkamah rayuan bersetuju dengan permintaan Anwar. Malangnya, mahkamah rayuan juga mengukuhkan keputusan mahkamah terdahulu bahawa Anwar bersalah atas tuduhan rasuah.

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia bahagian 2 3

Hasilnya, keputusan ini membuat Anwar secara praktikal tersingkir dari dunia politik hingga 14 April 2008. Keputusan mahkamah hanya boleh dibatalkan jika Yang Dipertuan Agong Malaysia memberikan pengampunan.

Tersingkir daripada dunia politik, Anwar menggunakan masanya sebagai tenaga pengajar di St Antony's College, Oxford. Beliau juga merupakan pensyarah lawatan di Johns Hopkins University, Washington DC.

Dan pada 2005 hingga 2006, Anwar menjadi pensyarah lawatan di Pusat Pemahaman Muslim-Kristian Putera Alwaleed di Universiti Georgetown, Amerika Syarikat.

Walaupun tersangat sibuk, dunia politik tetap menjadi pilihan utama Anwar. Pada November 2006, beliau mengumumkan untuk bertanding di parlimen pada pilihan raya 2008.

Bangkit dan jatuh kembali

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia bahagian 2 5

Sebelum tempoh pengharaman politik berakhir, Anwar menjadi "penasihat" kepada Parti Keadilan Rakyat, yang diketuai oleh isterinya Dr Wan Azizah. Sekembalinya Anwar ke dalam kancah politik membuatkan Barisan Nasional tak senang duduk, yang ingin mempercepatkan pilihan raya tersebut supaya lebih awal.

Ramai mengkritik rancangan itu dan mengesyaki bahawa mempercepatkan jadual pilihan raya adalah alasan supaya Anwar tidak boleh mengikuti pilihan raya kerana beliau masih dalam larangan politik.

Pada 14 April 2008, Anwar secara rasminya kembali ke dunia politik selepas larangan yang dikenakan mahkamah tamat, satu dekad selepas beliau dipecat dari kabinet. Dalam pilihan raya ini, pembangkang merampas satu pertiga daripada kerusi Parlimen dan lima negeri.

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia bahagian 2 4

Pilihan raya 2008 memperlihatkan keputusan terburuk Barisan Nasional sejak berkuasa selama setengah abad.

Pada 29 April 2009, selepas 10 tahun tidak hadir dalam politik, Anwar Ibrahim kembali ke parlimen, walaupun hanya sebagai tetamu yang menemani isterinya Wan Azizah Wan Ismail, wanita pertama yang mengetuai pembangkang di Malaysia.

Anwar menjadi anggota parlimen selepas memenangi pilihan raya di Permatang Pauh pada Ogos 2008. Pilihan raya itu diadakan selepas peletakan jawatan Wan Azizah Wan Ismail.

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia bahagian 2 6

Selepas secara rasmi kembali ke parlimen, Anwar dengan pantasnya mengkritik Perdana Menteri Najib Razak yang dianggapnya tidak konsisten dalam keputusannya untuk membebaskan 13 orang yang ditahan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Anwar menegaskan, selagi ISA masih dikuatkuasakan maka Barisan Nasional boleh menangkap sesiapa tanpa memerlukan proses pengadilan. Pada tahun 2011, Perdana Menteri Najib Razak merancang untuk menghapuskan ISA dan tiga undang-undang lain.

Walau bagaimanapun, ahli-ahli pembangkang tidak menganggap langkah ini sebagai langkah positif.

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia bahagian 2 0

Malang sekali, langkah Anwar dalam dunia politik sekali lagi tersungkur pada bulan Julai 2008 selepas ditangkap atas tuduhan meliwat pembantunya, Mohd Saiful Bukhari. Tuduhan itu dibatalkan oleh Mahkamah Tinggi pada bulan Januari 2012, kerana hakim memutuskan bukti DNA yang digunakan dalam kes ini diragui kesahihannya.

7 Mac 2014, Mahkamah Rayuan membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi dan membuatkan Anwar kembali menjadi tertuduh kes liwat tersebut. Keputusan ini dibuat ketika Anwar sedang melakukan persiapan pilihan raya pada 23 Mac 2014 yang mana peluang untuk menang adalah sangat tinggi.

Kes ini akhirnya membuatkan Anwar tidak dapat mengikuti pilihan raya ini. Ramai yang menuduh keputusan Mahkamah Rayuan bermotifkan politik.

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia bahagian 2 9

Di samping itu, mahkamah juga menjatuhkan hukuman penjara lima tahun terhadap Anwar dan pada 10 Februari 2015, Mahkamah Persekutuan Malaysia memperkuat keputusan itu yang menghumban Anwar Ibrahim ke Penjara Sungai Buloh.

Kejatuhan Najib

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia bahagian 2 8

Pada 2015, sejurus selepas Anwar dimasukkan ke penjara, akhbar The Wall Street Journal menerbitkan satu dokumen yang mendedahkan rasuah Perdana Menteri Najib Razak. Akhbar ini mendakwa terdapat aliran tunai yang besar dari firma pelaburan Malaysia 1MDB kepada akaun peribadi Najib. Jumlah itu adalah sangat besar iaitu sebanyak RM2.6 biliond.

Kes ini menjadikan nama Najib tercemar di dunia antarabangsa walaupun beliau berulang kali menafikan setelah melakukan korupsi. Ditambah dengan keadaan ekonomi rakyat yang semakin merosot, populariti Najib menurun dengan mendadak.

Skandal yang membelenggu Najib Razak telah membuat sejumlah tokoh politik mengkritik beliau termasuk bekas perdana menteri Mahathir Mohamad.

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia bahagian 2 7

Mahathir kemudian menjadi salah seorang ahli politik yang paling lantang mengkritik Najib bahkan menggelarkan Najib sebagai pencuri dan perompak. Kemuncaknya pada 2017, Mahathir kemudian mendaftarkan parti politik baru dan bergabung dengan pakatan pembangkang Pakatan Harapan yang telah wujud sejak tahun 2015.

Dipendekkan cerita, Mahathir menjadi calon kuat Pakatan Harapan untuk melawan parti Barisan Nasional dan PM Najib Razak dalam pilihan raya 9 Mei 2018. Salah satu langkah kontroversi Mahathir adalah melawat musuh politiknya Anwar Ibrahim yang masih menjalani hukuman penjara.

Di penjara, Mahathir meminta sokongan Anwar untuk menjatuhkan Najib dari jawatan Perdana Menteri. Dan, Anwar menerima pelawaan tersebut lantas menyeru penyokongnya untuk menyokong Mahathir.

Pilihan Raya Umum ke-14 menyaksikan sejarah baru buat Malaysia apabila Pakatan Harapan pimpinan Mahathir memenangi pilihan raya dan menjadi perdana menteri Malaysia ketujuh.

kisah anwar ibrahim bapa reformasi malaysia bahagian 2 01 886

Sebagai balasan, Mahathir memohon pengampunan untuk Anwar kepada Yang Dipertuan Agong Muhammad V. Selain itu, Mahathir juga berjanji bahawa beliau hanya akan memegang jawatan perdana menteri selama dua tahun sebelum menyerahkannya kepada Anwar Ibrahim.

Kini, Anwar telah dibebaskan dari penjara setelah pengampunannya diperkenan.. Selepas dua dekad "bapa dan anak" yang sempat bermusuhan kini kembali bersatu utu memimpin Malaysia.

Hanya masa yang akan menentukan sama ada kerjaya politik "roller coaster" Anwar Ibrahim akan berakhir, atau beliau akan menghadapinya sekali lagi.

Rujukan:

1. Britannica

2. BBC

3. Kompas



✍ Sumber Pautan : ☕ BeautifulNaara

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2IEplPm

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.