Hi! Welcome Back and Stay Tune! ‘Ini Kisah Aku, Kisah Budak Flat’ - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

‘Ini Kisah Aku, Kisah Budak Flat’

Entah nape pagi2 ni aku tiba-tiba teringat memori rumah flat. Keluarga aku bukanlah kaya, susah pun tidak…sederhana je. Tapi nak beli rumah dua tingkat kat tengah KL memang tak mampulah, so sebahagian besar hidup aku ni membesar kat flat jelah . lebih tepat, Flat Pandan Jaya.

Duduk flat ni mmglah tak selesa. Rumah kecik, dua bilik je. Lebih kurang 650 square feet je. Satu bilik dah tentu utk mak abah, satu bilik lagi bagi kat akak perempuan. So bertahun lamanya ruang tamu itulah ‘istana’ aku. Bila larut malam menjelang, aku akan bentang toto dan serius, rasa mcm dah tdo hotel 5 star!

Nak tahu alarm clock aku apa? Budak jual karipap. Pepagi budak tu akan jerit ” kuehhhhh..nasi lemakkkkk….karipapppp “. Itulah alarm clock yg plg efektif bagi aku selain drp azan kat surau seberang jalan sana.

Paling gelabah bila sedara mara dtg dr kampung nak jalan-jalan kt KL. Bila depa sound nak tumpang tidur kat rumah je, huru haralah kami sekejap. Abis sofa, meja makan ngan segala meja kat ruang tamu tu terpaksa bawa keluar ‘parking’ kat koridor hahaha

Kes curi ni dah biasadah. Kalau anak dara selalu kena curi bra ngan sepentot, kalau budak selalu hilang basikal, kalau yg bujang selalu hilang motor…aku sampai dua kali motor kena rembat! Selipar ngan kasut jangan citerlah.

Asap colok orang Hindu ngan Cina sembahyang ni dah biasa sgt. Macam-macam bau dan aroma masuk rumah, yang best kami semua boleh terima dan boleh tolerate. Diaorang pun OK je walaupun bunyi azan punyalah kuat kat tingkap diaorang.

Paling thrill duduk rumah flat ni bila laki bini bergaduh. Kengkadang orang tingkat satu bergaduh sampai tingkat lima bunyi decibel dia, plg best bila periuk belanga melayang…bunyi macam orkestra beb!

Yang plg mencabar akal dan fikiran adalah parking. Kereta byk parking sikit. Ada yg x reti bahasa parking belakang kereta orang tp tarik hand brake. Yg pakai motor pulak start enjin dalam flat ..pendek kat pagi2 ni dah mcm duduk zon perang. Lawaknya bila nengok akak2 yg bukan main make up dan berkebaya bagi nak gi opis, tetapi terpaksa nolak kereta keluar parking hehehe…tertonggek tonggek….

Ishk kalau nak cerita satu novel pun tak cukup tp hidup kami cukup harmoni. Jarang gaduh besar-besar…plg kuat pun rasa jealous bila jiran sebelah beli perabot baru, walaupun kita tau beli kat Courts Mammoth je pun…

Itulah kisah AKU BUDAK FLAT. Memori sunngguhlaaaaa….

Sumber : Syahril A. Kadir



Sumber : Oh My Media TV

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.