Hi! Welcome Back and Stay Tune! Lain kali kalau tak tahan sakit,tak payah sibuk nak mengandung lagi - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Lain kali kalau tak tahan sakit,tak payah sibuk nak mengandung lagi

Lain kali kalau tak tahan sakit,tak payah sibuk nak mengandung lagi|Luluh hati bila lalui saat mengandung tapi suami tak faham. Masa saya tak dapat mengandung lebih setahun dulu, suami saya minta sangat sangat nak anak. Sekarang saya dah mengandung, dia biar saya.

Kadang saya muntah & loya pun dia tak kisah sebaliknya dia main game.

Masa muntah dalam toilet ni hanya Allah yang tahu peritnya macam mana. Rasa macam usus ni nak keluar, saya pejam mata sebab terlalu tak mampu terima rasa sakit ni, dengan segala jenis makanan tiba tiba keluar ikut hidung bersama muntah, saat tu nak tarik nafas atau nak muntah balik pun saya takut..

Habis muntah saya memang akan longlai & masuk ke bilik dengan lemah & nak tidur ja rasa… suami saya masih main game… dia tak pernah tanya apa pun walaupun dia tahu & dengar ja saya baru lepas muntah & lemah.

Ini antara kesakitan yang saya lalui sepanjang 8 bulan mengandung. saya lalui muntah loya yang sangat teruk. Bau nasi tak boleh, pinggang pula selalu sakit sampai nak tidur pun susah. Saya selalu cuba menggosok gosok belakang badan saya dengan harapan dapat kurangkan sakit, malangnya tangan saya tak sampai sebab perut dah besar.

Ada sehari tu saya minta suami saya tolong urutkan sebab sakitnya lain macam… terus suami saya melenting..

“Kau ni mengada ngada ja… lain kali kalau dah tak tahan sakit mengandung ni… tak payah nak sibuk mengandung lagi”

Luluh hati saya masa tu kak…. Nak mengadu dahla ada suami saja, bila suami pula cakap macam ni saya terdiam terus.

Sedih yang amat bila saya lalui semua ni. Saya tengok orang lain mengandung seronok je suami sayang, tapi saya minta urut sikit pun suami tengking macam ni.

Mungkin ini bahagian saya kak…. tolong doakan anak saya tak ambil sifat sedih saya ni – Lin …

Lin, antara follower 9bulan10hari yang alami tekanan sepanjang kehamilannya. Banyak dia kongsi dengan penulis kerana dia pernah cuba mencederakan diri kerana terlalu stress.

Buat semua suami, ketahuilah… sangatlah bahaya bila wife anda berdepan situasi sebegini. Dalam diam dia bukan saja boleh mencederakan dirinya malah anak anak anda.

Beri layanan terbaik buat isteri anda kerana dia amanah Allah buat anda, Kasihanilah dia.. hormatilah perasaannya.

Baik, bila bercakap mengenai sakit belakang masa hamil, peritnya sakit ini seperti ada yang menekan nekan seluruh pinggang & badan…

Kadang menangis dan cuba menggosok gosok belakang dengan harapan dapat melegakan sakit badan walaupun pada hakikatnya tangan tak sampai. Doa di mulut tak putus memohon agar sakit ini pergi…

Biarpun perit semua ini, ketahuilah ia adalah normal ketika melalui kehamilan & pahala dijanjikan buat wanita hamil dan buat suami, ada juga peranan anda ketika ini.

Dianggarkan 3/4 wanita hamil melalui sakit belakang ini.
But ada caranya untuk mommy kurangkan ketidakselesaan ini…

Mommy maybe berdepan sakit belakang disebabkan melakukan aktiviti aktiviti berat sama seperti sebelum pregnant or maybe disebabkan perkembangan bayi di dalam kandungan.

Sakit belakang ketika di luar kehamilan maybe dirawat dengan memakan ubat & mengurut. Berbeza dengan rawatan sakit belakang ketika hamil.

Bagi mommy yang sedia cergas sebelum hamil, mommy maybe kurang berdepan kesakitan teruk pada tulang belakang berbanding wanita yang tak aktif.

Bagi mommy yang sedang pregnant & mengalami sakit belakang..
TIPS ini insyaALLAH membantu mengurangkan sakit belakang mommy =)
.
TIPS MENGGURANGKAN SAKIT BELAKANG IBU HAMIL.
📍 Bersenam : Jika mommy tak biasa bersenam sebelum ni, mulakan senaman dengan perlahan lahan. Senaman lantai pelvis dan senaman perut dapat kurangkan tekanan mommy. Caranya, mommy buat posisi merangkak dan tegakkan belakang mommy. Tarik nafas dan bila hembus nafas cuba mengemut selama 5 hingga 10 saat tanpa menahan nafas & tanpa menggerakkan belakang mommy.
.
.
📍 Urut – Percaya atau tidak urutan mampu buatkan isteri rasa lebih nyaman berbanding dibiarkan dia malalui kesakitan seorang diri. Buat suami, pastikan anda urut bahagian belakang isteri anda sebelum tidur.
Ingat, urutan hanyalah untuk melegakan kesakitan & elakkan urut dibagian perut & jangan terlalu kuat.
.
.
📍 Postur badan – Make sure mommy selasa bila duduk, bangun, berdiri, tidur & melakukan aktiviti harian. Jika mommy terpaksa buat kerja sambil duduk lama, pastikan mommy duduk di ayas kusyen lembut berbentuk cincin.. Dan sesekali bangun dan berjalan supaya pengaliran darah lancar. Masa nak mengangkat sesuatu pun mommy perlu elakkan mengangkat sesuatu yang berat.
.
.
📍 Berenang – Bila cakap ja pasal berenang, ramai wanita yng masih lagi tak dapat terima jenis senaman paling selamat untuk ibu hamil ni. Katakan mommy tak pandai berenang, cukupla sekadar mommy berpaut pada leher suami sambil menendang nendang air selama 20 minit (in between pastikan berhenti rehat seketika & sambung kembali).
.
.
📍 Ain mandian – Air mandian sedikit hangat dicampur pula dengan herba wangian mampu membuatkan ibu hamil rasa lebih selesa & nyaman selain mengurangkan tekanan terhadap otot otot peurt dan belakang mommy.
.
.
💊 Like Share & tag ibu hamil agar mereka dapat mengelak dari melalui kesakitan belakang ini.

💊 COPYRIGHT Nazira Nazir buat 9bulan10hari.

The post Lain kali kalau tak tahan sakit,tak payah sibuk nak mengandung lagi appeared first on Eberita.org.

Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2oznG06

✍ Sumber Pautan : ☕ Eberita.org


(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.