Hi! Welcome Back and Stay Tune! Laporan: Zakir Naik tubuh syarikat palsu terima dana - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Laporan: Zakir Naik tubuh syarikat palsu terima dana

Zakir Naik didakwa menerima dana dalam bentuk zakat daripada pelbagai sumber di India dan negara lain, termasuk Malaysia.
zakir-naik-india
KUALA LUMPUR: Penceramah kontroversi dari India, Dr Zakir Naik didakwa menubuhkan syarikat palsu di India dan luar negara untuk menyembunyikan dana yang diterimanya, menurut Direktorat Penguatkuasaan (ED) India.
Rangkaian televisyen India Today melaporkan pihak berkuasa mengesyaki sumber dana tersebut kerana kebanyakan nama penderma itu tidak diketahui.
Menurut laporan itu, presiden Yayasan Penyelidikan Islam (IRF) yang diharamkan di India itu, didakwa menerima dana dalam bentuk zakat daripada pelbagai sumber di India dan negara lain, termasuk Malaysia.
India Today memetik sumber sebagai berkata, nama pendermanya kekal tidak diketahui kerana resit sumbangan hanya tertera “penderma” dan IRF mempunyai pelbagai akaun untuk menerima sumbangan itu.
Laporan itu berkata, siasatan ED, agensi penyiasatan jenayah kewangan India, mendedahkan sumbangan daripada sumber tidak diketahui itu nampaknya ialah respons terhadap “ucapan berunsur kebencian” yang dibuat Zakir.
Bagaimanapun, ia dipertikaikan peguam Zakir, Mobeen Solkar yang berkata: “Ucapannya tidak berunsur hasutan atau provokatif. Walaupun ia dianggap begitu, kesalahan itu berada di bawah Seksyen 153 A Kanun Keseksaan India, yang tidak dianggap melanggar undang-undang.
“Peruntukan PMLA (Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram) hanya boleh digunakan dalam kes membabitkan kesalahan yang dianggap melanggar undang-undang. Prosiding itu tidak wajar.”
Menurut laporan India Today, siasatan ED mendapati IRF mendapat banyak wang dan Zakir menggunakan beberapa syarikat palsu untuk menyembunyikan penyaluran dana yang diterimanya melalui “aktiviti haram memberi ucapan berunsur provokatif.”
India Today memetik Mobeen sebagai berkata: “Semua dakwaan itu tidak berasas. Kami memberi kerjasama dalam siasatan itu.
“ED menahan 1 orang. Tiada syarikat yang merupakan syarikat palsu. Ada di kalangannya menjalankan perniagaan dan yang lain bakal memulakan perniagaan mereka.”
Zakir yang memiliki status penduduk tetap Malaysia, melarikan diri dari India selepas namanya muncul dalam siasatan serangan pengganas di restoran Holey Artisan Bakery di Dhaka, Bangladesh, yang mengorbankan 22 orang.
Siasatan polis mendedahkan pelakunya dipengaruhi ucapan Zakir.
ED baru-baru ini memohon kebenaran sebuah mahkamah khas di Mumbai untuk menyita beberapa harta Zakir di Malaysia. -FMT


✍ Sumber Pautan : ☕ Malaysians Must Know the TRUTH

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2tgYEH7

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.