Hi! Welcome Back and Stay Tune! Proses Miliki Sijil Halal Perlu Dipermudah - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Proses Miliki Sijil Halal Perlu Dipermudah



PUTRAJAYA – Proses perolehan sijil halal kepada penggiat industri tempatan, perlu dipermudahkan dan diseragamkan bagi mengoptimumkan potensi industri halal yang semakin berkembang, kata Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Othman Aziz.

Beliau berkata antara langkah yang boleh dipertimbangkan ialah memberi keutamaan atau mempercepatkan permohonan sijil halal daripada syarikat yang telah memiliki sijil tertentu seperti Skim Amalan Pertanian Baik (myGAP) atau Amalan Pengilangan Baik yang dipraktikkan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

“Secara asasnya sijil dan logo halal dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), namun pada masa yang sama terdapat kementerian yang turut menetapkan standard tertentu kepada penggiat industri sebelum mendapat sijil perakuan, yang antara lain turut meliputi perkara asas dalam perakuan sijil halal.

“Sebagai contoh, jika syarikat itu telah memiliki sijil myGAP, kita mahu tahu apa lagi yang perlu dilakukan bagi memperoleh perakuan halal Jakim, dan ini antara yang perlu diberi tumpuan dan dimudahcarakan,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Kumpulan Fokus Bajet 2018: Memperkasa Ekosistem Industri Halal di sini hari ini.

Othman berkata jumlah eksport makanan halal negara sebanyak RM42 bilion yang direkodkan tahun lepas adalah terlalu rendah berbanding potensi pasaran produk makanan halal dalam kalangan negara Islam yang bernilai US$680 bilion.

“Kita yakin penggiat industri halal tempatan bersedia untuk ke pasaran dunia, namun perkara utama yang perlu diselesaikan dahulu ialah bagaimana perolehan sijil perakuan halal dapat dipermudahkan,” katanya.

Othman berkata Jabatan Standard Malaysia telah diminta untuk mengkoordinasi pertemuan antara kementerian dan agensi yang mempunyai standard dan piawaian dalam amalan masing-masing bagi mencari satu kaedah terbaik untuk amalan tersebut diselaraskan bagi memudahkan Jakim mengeluarkan sijil halal.

Katanya mesyuarat hari ini juga mengambil maklum mengenai masalah yang dihadapi Jakim iaitu kekurangan petugas dalam menguruskan proses persijilan halal, dan akan mencadangkan kepada kerajaan agar graduan dalam jurusan agama diambil sebagai petugas. – BERNAMA


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2wa7NkC

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.