Hi! Welcome Back and Stay Tune! Tiada Kontrak Kerajaan Jika Tiada Ahli Lembaga Pengarah Wanita - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Tiada Kontrak Kerajaan Jika Tiada Ahli Lembaga Pengarah Wanita


Kerajaan bercadang tidak akan memberikan sebarang kontrak kepada syarikat senaraian awam (PLC) jika tiada wanita dilantik sebagai ahli lembaga pengarah syarikat tersebut.

Amaran itu telah disuarakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk melihat negara mencapai sasaran 30 peratus sebagai pembuat dasar negara pada masa hadapan

“Saya telah memberi amaran bahawa dari tahun depan, kerajaan akan menamakan dan memalukan syarikat senarai awam (PLC) yang tidak mempunyai wanita sebagai ahli lembaga.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bergambar bersama dengan delegasi wanita luar negara pada Majlis Perasmian WIPKL 2017 di PWTC. Turut hadir Isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor serta Pengerusi WIPKL 2017 Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil.

“Mereka mungkin, saya telah memberi amaran, tidak diberi kontrak kerajaan,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapan perasmian Persidangan Antarabangsa Wanita dalam Politik Kuala Lumpur 2017 di PWTC, Isnin.

Turut kelihatan pada majlis itu ialah Ketua Pergerakan Wanita UMNO, Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil, Setiausaha Agung UMNO yang juga Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, Menteri Wanita Keluarga dan Masyarakat, Datuk Rohani Abdul Karim dan Menteri Pendidikan, Datuk Madzhir Khalid.

Menurut Perdana Menteri, setakat Jun lalu, sebanyak 17.9 peratus daripada ahli lembaga pengarah di 100 syarikat senaraian awam (PLC) utama di Bursa Malaysia adalah wanita.

Bagaimanapun, menurut Najib, peratusan itu masih rendah untuk mencapai sasaran 30 peratus penempatan wanita sebagai ahli lembaga pengarah dalam syarikat senaraian awam menjelang 2020 seperti yang ditetapkan kerajaan pada 2011.

“Strategi ini untuk meningkatkan jumlah wanita di jawatan pengurusan tertinggi dan di papan syarikat adalah mengenai memperkuat keupayaan kami.

“Ia bukan sekadar isu jantina, dan tidak hanya memastikan budaya dan amalan kita tidak diskriminasi. Ia juga mengenai produktiviti,” jelasnya.

Sementara itu, Najib berharap lebih ramai wanita menceburi bidang keusahawanan dan membuktikan bahawa golongan ini mampu berdaya saing bukan sahaja di peringkat domestik sehingga ke peringkat antarabangsa.

“Saya ingin melihat lebih banyak usahawan wanita, dari semua generasi, yang akan mengikuti jejak langkah wanita-wanita yang berjaya ini, dan saya yakin bahawa terdapat banyak antara 10,000 usahawan pertama yang didaftarkan dengan platform E-Commerce Alibaba,” katanya.-BNBBC


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2AosJIz

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.