Hi! Welcome Back and Stay Tune! Shahnon lantang berkarya, penyayang pada isteri - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Shahnon lantang berkarya, penyayang pada isteri

KUALA LUMPUR: Sasterawan Negara (SN) kedua, Prof Emeritus Datuk Dr Shahnon Ahmad, bukan sekadar seorang tokoh kesusasteraan besar tanah air, malah seorang pendidik sejati yang tidak hanya mengajar ilmu semata-mata.

Pengarang prolifik, Zainal Rashid Ahmad, yang sempat berguru dengan Shahnon ketika menuntut di Universiti Sains Malaysia (USM) dalam Penulisan Kreatif pada tahun 1991, berkata Shahnon adalah seorang guru yang turut mendidiknya mengenai soal nilai.

"Allahyarham sering mengingatkan saya dengan kata-katanya, sastera tidak mendidik orang sebaliknya mendidik penulisnya dengan pegangan terhadap nilai yang mahu dijadikan asas atau falsafah ketika menulis," katanya mengimbau semula hubungan rapatnya dengan pengarang hebat tanah air itu.

Zainal Rashid yang juga Naib Presiden Kanan, Jabatan Jualan Media, TV Al-Hijrah, berkata setahun di USM, beliau banyak menghabiskan waktu bersama pengarang yang mesra dipanggilnya sebagai Pak Shahnon itu.

Bertemu di luar waktu kuliah, Shahnon banyak berkongsi mengenai dirinya serta perasaannya yang sangat khusus terhadap isterinya.

"Ketika itu saya baru berusia 23 tahun dan perasaan cinta luar biasa Pak Shahnon terhadap isterinya banyak mempengaruhi kehidupan saya selepas berumah tangga. Malah beliau juga berpesan apabila kamu kahwin dan punya isteri, hargai serta ingat jasa isteri.

"Pak Shahnon berkata begitu ketika saya bertanya mengapa beliau meninggalkan al-Arqam dan antara sebabnya ialah kerana beliau menolak poligami disebabkan sangat menyintai isterinya. Beliau begitu mengenang jasa dan pengorbanan isterinya yang banyak membantu terutamanya ketika Pak Shahnon dalam fasa menyiapkan Ijazah Sarjana," katanya.

Shahnon yang berasal dari Sik, Kedah, menghembuskan nafas terakhirnya pada usia 84 tahun di Hospital KPJ, Kajang, kira-kira jam 7.30 pagi, kelmarin akibat paru-paru berair (pneumonia). Beliau meninggalkan isteri, Datin Wan Fatimah Wan Salleh serta empat anak.

Sementara itu, SN ke-10, Datuk Dr Anwar Ridhwan yang mengenali Allahyarham sejak sama-sama bergiat dalam Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA), menyifatkan pemergian Shahnon sebagai kehilangan besar kepada kesusasteraan tanah air.

Anwar berkata, Shahnon yang dikenali sebagai penulis yang memiliki pemikiran dan falsafah tersendiri serta seorang pengkarya yang sensitif dengan apa yang berlaku sepanjang hidup beliau. Karya Shahnon menyentuh masyarakat segenap lapisan melalui isu pembangunan tidak terkawal, pencemaran dan pengaruh modenisasi kepada masyarakat seperti yang ditampilkan melalui novel Tivi.

"Saya mengikuti karya beliau sejak awal lagi dan seperti mana lantang serta kritis Shahnon dalam karyanya, begitu juga beliau dalam perbualan. Jika ada perkara dirasakan tidak betul, beliau tidak khuatir menyuarakannya tetapi sebagai orang Melayu, kata-katanya masih tetap berlapik. Beliau sememangnya tokoh besar dalam sastera dan pemergiannya satu kehilangan besar," katanya.

Menurut Anwar, paling diingati mengenai Shahnon ialah bagaimana sahabatnya itu sanggup 'lari' dari sidang di Parlimen ketika masih bergelar Ahli Parlimen Sik semata-mata kerana mahu mendapatkan novel Naratif Ogonshoto karya beliau.

"Shahnon tahu yang novel itu baru diterbitkan jadi dari Parlimen beliau datang bertemu saya di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) kerana katanya mahu membaca novel itu jadi saya berikan satu naskhah kepadanya.

"Dalam kesibukan beliau pada ketika itu, Shahnon nampaknya masih mengingati rakan-rakannya dalam dunia sastera," katanya.



Sumber Shahnon lantang berkarya, penyayang pada isteri

✍ Sumber Pautan : ☕ Macam Macam hal laaaa... Anda patut tahu!!!

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2CwtAWJ

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.