Hi! Welcome Back and Stay Tune! Perak memperuntuk RM187,500 beli dron pantau teroka tanah haram - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Perak memperuntuk RM187,500 beli dron pantau teroka tanah haram

Datuk-Syed-Mokhtar-Syed-Iddris

IPOH: Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Perak akan menggunakan dron untuk memantau aktiviti penerokaan tanah haram, kata Pengarahnya Datuk Syed Mokhtar Syed Iddris.

Beliau berkata kerajaan negeri meluluskan peruntukan RM187,500 untuk pembelian 16 unit dron.

Pada fasa pertama, dron tersebut yang berharga RM12,500 seunit akan diserah kepada 12 daerah besar dan PTG sebelum diperluas kepada 6 lagi dearah kecil menjelang akhir tahun ini, katanya kepada pemberita pada majlis penyerahan dron itu oleh Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Abdul Puhat May Nayan hari ini.

“Penggunaan dron dapat meningkatkan kecekapan dari segi pengurusan tanah dan penguatkuasaan undang-undang terutama dalam membanteras penerokaan haram di kawasan yang tidak boleh diakses menggunakan kenderaan,” katanya.

Syed Mokhtar berkata penggunaan teknologi dron juga dapat mengawal aktiviti pengeluaran bahan batuan atau mineral dengan akses pandangan yang jauh lebih jelas.

“Ia juga dapat membantu dalam menyediakan laporan tanah bergambar terkini dan jelas ke atas sesuatu permohonan tanah untuk pertimbangan, memandangkan laporan sebelum ini tidak menggambarkan keadaan tanah semasa,” katanya.

Beliau berkata antara daerah yang mempunyai banyak penerokaan haram adalah Batang Padang, Kampar, Kinta dan Manjung.





Mukah Pages bring you trending news media Free Malaysia Today

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.