Hi! Welcome Back and Stay Tune! ‘Sesen Duit Hantaran Pun Aku Tak Keluar Masa Aku Kahwin’ - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

‘Sesen Duit Hantaran Pun Aku Tak Keluar Masa Aku Kahwin’

Sekarang ini, seperti menjadi sebuah trend di laman-laman sosial media di mana bakal-bakal pengantin berdebat sesama mereka mengenai kos hantaran kahwin yang dikatakan semakin meningkat dari tahun ke tahun.

Peningkatan kos hantaran kahwin yang seiring dengan kenaikan kos sara hidup turut dilihat menjadi sebab mengapa ramai bakal-bakal pengantin ini terdiri di dalam golongan umur 30 tahun ke atas.

Seorang pengguna Facebook telah memuatnaik sebuah status yang mengulas isu ini di laman Facebook beliau. Baca di bawah:

The deepest secret?nah aku dedahkan!

Kecoh gak psl hantaran tggi la,keluarga bakal mentua mintak mcm2 la..sampai kahwin pun cancel.Ni aku nak habaq mai cerita kahwin aku,kalau korg nak baca la..hehe.First time aku cerita ni..nk bg korg bukak mata ckit👀😁.

Aku knl ngan wife aku , Salmah Abd Salim time aku kerja mydin.Mase tu aku cuma bwk motor buruk,handle senget plak tu huhu.Tak lama lps tu motor pun kne tarik sbb dah lama tak mampu byr sbb duit gaji hbs utk tunaikan satu tggjwb yg wajib aku buat setiap bulan.Lepas tu dia bg aku pakai motor dia utk aku pergi kerja.Hehe

Knl 3 bulan terus aku ajak kahwin hahaha.Sebab aku rasa she’s the one.Time ajak kahwin aku bgtau aku takde duit,aku hidup pun merempat,duit gaji habis utk tunaikan kewajipan aku.Tp aku ikhlas nak bina hubungan yg halal ngan dia.Dia kate takpe,kita cari duit sama2 lepas kahwin.

Bygkan family dia bg anak diorg kahwin dgn aku tanpa 1 sen pun duit hantaran!ye,aku takde duit utk bg hantaran.Ade duit Mas Kahwin je huhu.Yg sebelah aku yg dtg pun adik beradik aku ngan mak aku je.Diorg pun mcm malu nk dtg sbb tau aku ambik anak org tak bg duit.

Lps kahwin aku ckp aku nak berhenti kerja dan nk buat bisnes,dia tanye bisnes ape.Then bisnes yg tak pakai modal cuma bisnes kereta sewa je la aku ckp kat dia sebab aku tak suke buat loan pinjam duit sana sini.Dia ckp ok dan bg semangat kat aku.Aku pakai nama dia utk keluarkan 4 biji kereta perodua skali jalan sbb dia kerja bagus hehe,maklum la aku pernah kerja salesman jual kereta sebelum kerja mydin huhu.Starting bisnes yg tak keluar sesen jgk n siap dpt komisen lg😁.

Starting mula2 berbisnes agak struggle gak.Rsanye 3-4 bulan aku xde untung pun,lps byr duit kereta je.Tp wife aku sentiasa berada di blkg aku,takpe katenye.Ade rezekinya tu.Yg penting payment org kne tepat..amanah org kne jaga.

Alhamdulillah slps 2 tahun stengah berbisnes,kereta semakin bertambah.Akaun company dah mula stabil sampai kami dpt keluarkan kereta 3-4 bijik sebulan.Dan dah berstatus Sdn Bhd.Total kereta pun semakin menghampiri angka 40 seperti umur aku menghampiri angka itu😂😂😂.Eh ank pun dah dpt 2 hehehe😁

Dari sebijik motor senget,aku dah ada deretan kereta dan mpv termasuk la kereta idaman..si oren.Dari beroperasi di rumah,skrg dah ada office sendiri.Dari rmh sempit,skrg dah rmh teres 3 tgkt (semoga dijauhkan sifat riak).walaupun tak la semewah org lain tp aku bersyukur sbb aku berjaya capai sesuatu yg dlu aku anggap mustahil.Berkat tak tipu org,jaga amanah org,jaga kepercayaan org dan paling penting..berkat doa mak aku dan mentua.Tak terbalas budi mentua aku kat aku.Bagi ank dorg kat aku tanpa mintak sesen pun.Selagi dimurahkan rezeki,izinkan aku menabur secebis jasa selagi msh bernyawa😊.

Aku datang dalam hidupnya sehelai sepinggang,tp dia msh terima aku,begitu juga keluarganya.Terima kasih isteriku.
‘Maka nikmat Tuhan yg manakah yang kamu dustakan?’

So pointnya disini,kawen tanpa hantaran?masih boleh bahagia beb!

Sumber : Mohd Shaifuddin Mohd Nasir



Sumber : Oh My Media TV

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.