Hi! Welcome Back and Stay Tune! Kisah Boy of Bengal, budak dilahirkan dengan 1 badan dan dua kepala - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Kisah Boy of Bengal, budak dilahirkan dengan 1 badan dan dua kepala

KITA sering kali mendengar berita kembar siam bercantum anggota badan.

 

Kisah Boy of Bengal, budak dilahirkan dengan 1 badan dan dua kepala

Kisah Boy of Bengal, budak dilahirkan dengan 1 badan dan dua kepala

 

 

Namun apa yang terjadi di India pada tahun 1783 ialah pernah seorang kanak-kanak dilahir dalam keadaan satu badan tetapi dengan dua kepala.

Apa yang peliknya, kedua-dua kepalanya tidak bercantum di bahagian tepi, sebaliknya secara menegak.

Disebabkan mempunyai fizikal yang unik, kanak-kanak itu dikenali dengan nama Boy Of Bengal atau Budak Lelaki Bengal.

Kanak-kanak itu dilahirkan dalam sebuah keluarga petani miskin di perkampungan Mundul Gait di negeri Bengal yang kini menjadi sebahagian daripada Bangladesh.

Ketika itu sudah menjadi tradisi kepada keluarga yang tidak berkemampuan untuk memanggil bidan apabila ada wanita yang ingin melahirkan bayinya.

Menurut Jan Bondeson dalam bukunya The Two-Headed Boy, bidan yang bertanggungjawab menyambut bayi berkenaan telah mencampakkannya ke dalam api akibat ketakutan dengan bentuk fizikalnya kerana lain daripada lain.

Namun ajaibnya, kanak-kanak tersebut masih lagi hidup walaupun kedua-dua bahagian kepalanya itu sudah terkena api yang agak panas.

Disebabkan kesempitan hidup, kanak-kanak itu dipamerkan di Calcutta (kini dikenali sebagai Kolkata). Melalui cara itu, selain menarik perhatian orang ramai, dalam masa sama ia mampu memberikan wang untuk meneruskan kehidupan keluarganya yang miskin.

Mana tidaknya, orang kenamaan di India pada waktu itu pun berebut-rebut untuk mempamerkan kanak-kanak berkenaan di kediaman masing-masing ketika majlis persendirian diadakan.

Yalah.. bukan sesuatu yang normal mempunyai dua kepala pada satu badan yang sama. Lagi-lagi apabila kepala keduanya itu hanya sampai pangkal leher itu dan bercantum pula secara terbalik dengan kepala utama.

Menurut Bondenson lagi, saiz kedua-dua kepala budak tersebut sama seperti saiz kepala kanak-kanak normal yang lain tetapi mata, mulut, hidung untuk kepala keduanya itu kelihatan kecil sedikit.

Bagaimanapun ia mampu berfungsi seperti biasa. Bahkan, jika mulut yang terletak di kepala pertama sedang mengunyah makanan, mulut di kepala kedua pula akan mengeluarkan air liur.

Apabila kanak-kanak itu tidur pula, mata di kepala keduanya akan terjaga seolah-olah menjadi penjaga kepada kanak-kanak tersebut.

Walaupun kanak-kanak ini popular sehingga mendapat gelaran Boy Of Bengal, nyawanya tidak panjang kerana dia maut dipatuk ular Cobra pada usianya baru mencecah empat tahun.

Kanak-kanak unik itu dikebumikan berhampiran Sungai Boopnorain. Walau bagaimanapun, tengkoraknya telah dicuri oleh Dent, seorang ejen garam dari Syarikat India Timur British.

Suatu penemuan yang mengejutkan apabila Dent mendapati kanak-kanak tersebut mempunyai dua otak yang berbeza dan seolah-olah menerima nutrisi yang diperlukan selepas membedah kepalanya.

Dipercayai, kepala kedua itu mampu membisikkan pemikiran ke dalam kepala yang pertama. Ini menjadikan kanak-kanak terbabit dua individu yang berlainan dalam satu badan!

Kini, tengkorak Boy Of Bengal itu boleh dilihat di Muzium Hunterian Royal College of Surgeons of London. – MYNEWSHUB.CC/Aisyah Karim

 

 



Sumber Kisah Boy of Bengal, budak dilahirkan dengan 1 badan dan dua kepala

✍ Sumber Pautan : ☕ Trending Now

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2yxzMeA

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.