Hi! Welcome Back and Stay Tune! Aktor John Mahoney Meninggal Dunia Pada Usia 77 - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Aktor John Mahoney Meninggal Dunia Pada Usia 77

CHICAGO: Aktor John Mahoney yang melakonkan watak ayah 'tidak masuk akal' dalam sitkom televisyen, Frasier meninggal dunia di sini, pada usia 77 tahun, kata syarikat teaternya, semalam.

Mahoney memegang peranan ikonik, Martin Crane untuk sebelas musim sitkom popular itu sehingga tahun 2004. Beliau memenangi pelbagai anugerah termasuk pencalonan untuk anugerah Emmys dan Golden Globes.

Pengurusnya, Paul Martino memberitahu laman web hiburan, Variety, pelakon itu meninggal dunia pada Ahad di pusat penjagaan hospice di Chicago.

Menurut Variety, aktor berkarektor itu dilahirkan di England namun berhijrah ke Amerika Syarikat pada usia 19 tahun untuk menjadi tenaga pengajar bahasa Inggeris di sebuah kolej di Illinois.

Beliau bermastautin paling lama di Chicago namun pernah memberitahu paling bahagia ketika tinggal di Windy City.

"Karier seni John Mahoney bermula di Chicago," kata Datuk Bandar Rahm Emanuel dalam ucapannya bagi mengenang aktor itu.

"Meskipun namanya mula masyhur di filem dan televisyen, John kekal menjalinkan hubungan baik dengan industri seni di Chicago. Beliau akan dirindui dan karya seninya akan kekal dikenang hingga generasi mendatang," katanya.

Kerjaya seni Mahoney bermula lewat iaitu ketika usianya mencecah 40 an pada penghujung 1970 an, selepas rakan pelakonnya, John Malkovich dan Gary Sinise mempelawa beliau menyertai syarikat teater Steppenwolf yang ketika itu baharu ditubuhkan, lapor Chicago Tribune.

Sepanjang pembabitannya dalam seni, Mahoney muncul dalam lebih 30 produksi teater selain membintangi puluhan filem serta drama antaranya, The American President, Moonstruck, Say Anything manakala kali terakhir, menjayakan drama bersiri Foyle's War yang ditayangkan pada 2015.

Beliau diberi pelbagai penghargaan termasuk anugerah Tony dan trofi Screen Actors Guild. - AFP


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2BevBbG

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.