Hi! Welcome Back and Stay Tune! SPR: Pos Malaysia telus hantar kertas undi - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

SPR: Pos Malaysia telus hantar kertas undi

Mohd Hashim berkata SPR menerima 695 permohonan mengundi melalui pos luar negara sejak ia dibuka pada 23 Januari lepas. ― Foto oleh Choo Choy MayMohd Hashim berkata SPR menerima 695 permohonan mengundi melalui pos luar negara sejak ia dibuka pada 23 Januari lepas. ― Foto oleh Choo Choy MayPUTRAJAYA, 5 Feb ― Penggunaan perkhidmatan Pos Malaysia Bhd bagi urusan penghantaran kertas undi pos kepada pengundi luar negara dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) mengambil kira aspek ketelusan memandangkan ia pihak berkecuali.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Mohd Hashim Abdullah berkata langkah itu juga bagi memastikan kecekapan dalam urusan penghantaran kertas undi pos kepada pengundi terbabit.

“Dalam hal ini, SPR telah mendapat jaminan daripada pihak Pos Malaysia berkaitan aspek keselamatan dan kerahsiaan dengan semua pengendalian penghantaran diklasifikasikan sebagaimana prosedur pos berdaftar menggunakan rangkaian Pos Laju,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Baru-baru ini, sebuah portal berita melaporkan badan bukan kerajan (NGO) Global Bersih membantah langkah SPR menggunakan khidmat Pos Malaysia bagi mengendalikan penghantaran kertas undi pos kepada pengundi luar negara dan menggesa SPR menggunakan kembali khidmat Wisma Putra.

Mohd Hashim berkata SPR telah menggunakan perkhidmatan Pos Malaysia dalam penghantaran kertas undi pos untuk semua pilihan raya kecil yang dilaksanakan selepas PRU13 dan semasa Pilihan Raya Umum Negeri Sarawak Ke-11 yang berjalan lancar tanpa sebarang masalah.

Mohd Hashim berkata dengan kaedah penghantaran melalui Pos Malaysia, pengundi tidak perlu bersusah payah mengambil kertas undi di Pejabat Perwakilan Malaysia (Malawakil).

Beliau berkata sebaliknya, sampul kertas undi pos dihantar terus kepada pengundi dan mereka boleh segera mengembalikan terus kepada pegawai pengurus pilihan raya untuk pengiraan kertas undi.

Tambahnya khidmat Pos Malaysia hanyalah untuk penghantaran sahaja dan kosnya ditanggung oleh SPR.

“Untuk pengembalian semula kertas undi pos yang telah ditanda, pengundi boleh mengembalikannya semula dengan menggunakan perkhidmatan mana-mana syarikat penghantaran, dan kos pengembalian semula itu adalah ditanggung sendiri oleh pengùndi pos terbabit.

“Pengundi juga hendaklah mengembalikan kertas undi pos tersebut kepada pegawai pengurus pilihan raya untuk pengiraan sebelum pukul 5 petang pada hari mengundi,” katanya.

Menurut Mohd Hashim, pengundi turut dibekalkan panduan untuk menanda kertas undi pos dengan betul dan dinasihatkan agar merujuk kepada SPR sekiranya terdapat sebarang kemusykilan dengan menghubungi talian 03-88810081 atau e-mel ke upup@spr.gov.my.

Dalam pada itu, katanya SPR telah menerima sebanyak 695 permohonan mengundi melalui pos dari luar negara sejak ia dibuka pada 23 Januari lepas.

Permohonan tersebut akan ditutup pada hari pembubaran Dewan Rakyat nanti, katanya. ― Bernama



Sumber SPR: Pos Malaysia telus hantar kertas undi

✍ Sumber Pautan : ☕ Macam Macam hal laaaa... Anda patut tahu!!!

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2seOqsl

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.