Hi! Welcome Back and Stay Tune! 5 Gangguan Kesihatan Biasa Terjadi Dalam Bulan Puasa - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

5 Gangguan Kesihatan Biasa Terjadi Dalam Bulan Puasa

Bulan Ramadan tidak lama akan tiba, adakah anda sudah bersedia untuk mengalu-alukan bulan suci yang diberkati ini?

Ada kajian membuktikan bahawa berpuasa memberikan banyak faedah untuk kesihatan tubuh. Satu kajian yang diterbitkan oleh Gulf News, puasa boleh membantu membakar lemak buruk dalam badan, meningkatkan fungsi otak, dan juga mengurangkan risiko penuaan dan penyakit berbahaya.

Tetapi hakikatnya, ada juga orang yang mengalami masalah kesihatan semasa berpuasa. Mungkin ini kerana badan kita rasa “terkejut” kerana perubahan diet secara tiba-tiba. Lebih-lebih lagi buat mereka yang biasa makan tiga kali sehari pada waktu pagi, tengah hari dan malam.

Apabila bulan berpuasa, kita makan sekurang-kurangnya dua kali sehari iaitu ketika maghrib dan bersahur.

Untuk mempersiapkan diri untuk mengalu-alukan bulan Ramadan, nampaknya perlu anda mengetahui beberapa masalah kesihatan yang biasa terjadi pada bulan puasa.

Asid perut

Salah satu penyakit biasa yang berlaku ketika berpuasa ialah kenaikan asid perut kerana perut kosong sepanjang hari. Gangguan ini akan hilang dengan sendirinya bersama dengan masa yang akan disesuaikan oleh badan.

Salah satu pencetus refluks asid adalah apabila anda tidur 30 minit selepas makan. Jika anda benar-benar ingin tidur selepas subuh, tunggu sekurang-kurangnya 1 jam selepas makan supaya asid perut tidak naik.

Sakit kepala

Sakit kepala boleh disebabkan oleh banyak perkara. Salah satunya adalah tekanan darah rendah dan kekurangan bekalan gula dari makanan. Sakit kepala juga boleh disebabkan oleh kerana mengantuk akibat corak tidur sedikit berubah dan rutin kerja yang memerlukan banyak tenaga dan minda.

Untuk mengurangkan sakit kepala, biasakan tidur sekurang-kurangnya 7 jam, elakkan minum kopi, dan banyakkan makan makanan yang kaya nutrien.

Dehidrasi

Ia tidak boleh dinafikan cecair badan semasa puasa akan dikurangkan secara drastik. Kekurangan cecair akan menyebabkan bibir dan kulit kering menjadi dehidrasi. Untuk mengelakkan dehidrasi, elakkan minuman manis pada waktu subuh dan kurangkan aktiviti fizikal di luar rumah.

Sakit tekak

Makanan berminyak seperti makanan goreng sering merupakan menu puasa yang paling disukai. Tetapi perhatikan gejala sakit tekak dan batuk yang pasti akan mengganggu aktiviti ibadat anda.

Sebabnya, terlalu kerap makan bergoreng akan merangsang tekak menjadi sensitif. Makan makanan goreng dan diimbangi dengan pemgambilan air yang banyak serta buah-buahan segar ya!

Sembelit

Sembelit atau sukar buang air besar berlaku kerana kekurangan cecair dan serat yang mengganggu sistem penghadaman badan. Banyakkan makanan kaya serat seperti sayur-sayuran dan buah-buahan seperti betik.

Elakkan juga makan terlalu banyak makan makanan yang mengandungi banyak lemak seperti makanan bergoreng.

The post 5 Gangguan Kesihatan Biasa Terjadi Dalam Bulan Puasa appeared first on Aliff Channel.



✍ Sumber Pautan : ☕ Tahukah Anda Rakyat Malaysia?

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2IbRQDG

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.