Hi! Welcome Back and Stay Tune! Cara Puasa Yang Dapat Mengatasi Kegemukan - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Cara Puasa Yang Dapat Mengatasi Kegemukan

Puasa apabila dilakukan dengan betul akan membawa banyak manfaat buat kesihatan. Puasa bukan hanya sekadar haus dan lapar. Ramadan kali ini, marilah kita mengoptimumkan puasa kita sekali lagi. Ada banyak manfaat kesihatan yang kita dapat dari berpuasa, salah satunya adalah untuk mengatasi kegemukan (obesiti).

Berpuasa adalah ibadah wajib. Manfaat kesihatan yang kita perolehi dari berpuasa adalah satu rahmat.

Disebutkan dari buku The Miracle of Fast, puasa secara berkesan dapat membantu pesakit obesiti untuk bebas daripada berat badan berlebihan secara beransur-ansur dan tidak mempunyai risiko yang membebankan. Apabila jumlah makanan yang dimakan semasa puasa kurang, jumlah lemak yang disimpan di dalam badan juga kurang.

Puasa juga boleh mengurangkan berat badan. Apabila badan kita berpuasa, hati akan berfungsi membakar gula dan lemak yang disimpan di dalam badan dan ditukar menjadi tenaga untuk organ-organ penting. Dengan cara ini, ada pengurangan besar dalam kandungan air yang disimpan di dalam tisu badan. Kesan ini juga boleh memudahkan proses pengurangan berat badan lebih berkesan.

Selagi anda boleh mengimbangi puasa dengan jadual makan seimbang dan tidak berlebihan apabila makan sahur dan berbuka puasa, dapat dipastikan berat badan tetap ideal dan mengelakkan obesiti. Bagaimanapun, dalam bulan Ramadhan, kita patut berusaha sebaik-baiknya untuk memastikan diet dan rutin harian agar tetap sihat.

Puasa sebenarnya boleh menyuburkan badan. Terutama apabila dilakukan sepanjang bulan Ramadan, tubuh akan mendapat banyak manfaat dari puasa yang dilakukan.

Oleh itu, tiada alasan untuk tidak berpuasa pada bulan Ramadan ini. Jalankan setiap ibadah dengan niat baik dan kembalikan corak keseimbangan kehidupan setiap hari, banyak manfaat besar yang kita perolehi.

The post Cara Puasa Yang Dapat Mengatasi Kegemukan appeared first on Aliff Channel.



✍ Sumber Pautan : ☕ Tahukah Anda Rakyat Malaysia?

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2Iisn7o

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.