Hi! Welcome Back and Stay Tune! (VIDEO) “Saya Berusia 43 Tahun Dan Penderma Wajah Pada Saya Berusia 22 Tahun. Saya Menjadi 20 Tahun Lebih Muda,” Lelaki ‘3 Wajah’ Selamat Jalani Pembedahan Transplan Kedua.. - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

(VIDEO) “Saya Berusia 43 Tahun Dan Penderma Wajah Pada Saya Berusia 22 Tahun. Saya Menjadi 20 Tahun Lebih Muda,” Lelaki ‘3 Wajah’ Selamat Jalani Pembedahan Transplan Kedua..



PADA tahun 2010, semasa usianya 30 tahun, Jerome Hamon telah menerima transplan pertama untuk merawat keadaan genetik ganjil yang dinamakan neurofibromatosis type 1 yang menyebabkan wajahnya tidak normal. Pembedahan dilakukan oleh Dr. Laurent Lantieri di Hospital Georges Pompidou, Perancis. Beliau menerima transplan pertama daripada penderma berusia 63 tahun.

Related image

Image result for Jerome Hamon

Menurut National Institute of Health, walaupun tanda-tanda dan simptomnya pelbagai, hampir semua pesakit mempunyai kulit wajah yang gelap dan bertompok-tompok semasa zaman awal kanak-kanak.


Semakin pesakit membesar, tompok-tompok berkenaan semakin membesar dan bertambah bilangannya dan banyak individu dewasa mempunyai tumor benign yang boleh menyebabkan kecacatan seperti mana yang berlaku kepada Hamon.

Transplan pertama pada wajah Hamon dijalankan pada 2010 telah berjaya sehinggalah pada tahun 2015 apabila beliau jatuh sakit dan rawatan yang diberikan tidak berinteraksi baik dengan ubat anti penolakan yang diambil.

Pada November 2017, tubuhnya terus menolak tisu wajah yang didermakan. Penolakan adalah risiko berbahaya untuk semua jenis transplan kerana sistem imun akan mengenal pasti organ asing sebagai musuh yang sangat berbahaya.


Oleh sebab isu penolakan, pesakit yang menerima organ transplan akan dibekalkan dengan ubat anti penolakan immunosuppressants bertujuan untuk ‘menipu’ tubuh dengan mengatakan organ yang didermakan adalah organ sendiri.

Pakar bedah yang merawat Hamon, Dr. Lantieri berkata, tisu wajah Hamon yang rosak akibat penolakan perlu dibuang dan meninggalkan wajah Harmon seperti mayat hidup menyebabkannya tidak boleh bercakap serta sukar berkomunikasi kecuali dengan menulis.

Image result for Jerome Hamon

Nasib menyebelahi Hamon apabila awal tahun 2018, beliau telah mendapat penderma kedua yang sesuai menjadikannya beliau individu pertama di dunia menjalani dua kali pembedahan transplan wajah, pertama daripada penderma berusia 63 tahun dan kali ini penderma berusia 22 tahun.

“Saya berusia 43 tahun dan penderma berusia 22 tahun. Saya menjadi 20 tahun lebih muda,” kata Hamon semasa temu bual televisyen di Perancis.

Sementara itu, Dr. Lantieri berkata, Hamon seorang lelaki yang tabah semasa menjalani pembedahan transplan yang kedua walaupun banyak prosedur pembedahan dan risiko yang perlu dihadapi.


Menurut Dr. Lantieri, pembedahan transplan wajah sama seperti transplan organ lain. Lebih banyak yang berlaku semasa transplan wajah pesakit kerana lebih banyak risiko penolakan kronik diramalkan boleh berlaku selain jangka hayat transplan masih belum diketahui.

Image result for Jerome Hamon

“Semuanya bergantung kepada keadaan, ada pesakit yang lebih bertuah dengan jangka hayat wajah mereka lebih panjang tetapi ada pesakit yang mengalami penolakan selepas beberapa tahun dan perlu digantikan,” katanya.

VIDEO:




✍ Sumber Pautan : ☕ PenmerahPress

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2uwDELK

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.