Hi! Welcome Back and Stay Tune! Virus Zika: Tiada larangan ke Singapura - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Virus Zika: Tiada larangan ke Singapura

Datuk-Seri-Dr-Hilmi-Yahaya

KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan tidak mengeluarkan sebarang larangan bagi rakyat Malaysia untuk keluar dan masuk ke Singapura susulan penemuan kes pertama virus Zika di negara jiran itu.

Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya bagaimanapun menasihatkan rakyat Malaysia yang ingin melawat republik berkenaan supaya sentiasa berwaspada terutama jika mengalami simptom seperti demam.

Beliau berkata kerajaan melakukan saringan terhadap 90,000 individu yang masuk ke Malaysia dari Singapura selain mengeluarkan amaran kesihatan di semua pintu masuk sempadan negara.

“Kerajaan Malaysia dan Singapura sentiasa bekerjasama membuat saringan terhadap individu yang pernah berkunjung ke Amerika Latin seperti Brazil, Venezuela dan sebagainya terutama kepada mereka yang pernah ke sana dalam tempoh seminggu lepas,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini, hari ini.

Dr Hilmi turut menasihatkan rakyat Malaysia yang pernah ke negara Latin yang mempunyai wabak Zika supaya berwaspada ketika melakukan hubungan kelamin bersama pasangan masing-masing.

“Mereka yang balik dari negara Latin perlu memakai kondom bila melakukan hubungan seks selama sekurang-kurangnya untuk tempoh dua minggu.

“Ibu mengandung pula dinasihatkan supaya berhati-hati ketika berkunjung ke Singapura,” katanya.

Jumaat lepas, virus Zika dikesan di Singapura apabila seorang pemastautin tetapnya yang mengunjungi Sao Paolo, Brazil pada 27 Mac hingga 7 Mei lepas disahkan positif virus tersebut.

Sehingga kini, tiada sebarang penemuan kes virus Zika dikesan di Malaysia dan berdasarkan maklumat terkini Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), sebanyak 58 negara dilaporkan mengalami jangkitan itu dari Januari 2014 hingga 11 Mei 2016 tahun ini.

— BERNAMA





Mukah Pages bring you trending news media with Free Malaysia Today http://ift.tt/27qy4rJ

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.