Hi! Welcome Back and Stay Tune! Pembangkang Tak Akan Dapat Sebarang Manfaat - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Pembangkang Tak Akan Dapat Sebarang Manfaat

Persempadanan semula

 

Pembangkang tidak akan memperoleh sebarang manfaat sekiranya menggunakan isu persempadanan semula oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mengadakan pilihan raya mengejut.

Dekan Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Madya Dr Ahmad Marthada Mohamed berkata, isu persempadanan semula juga dilihat tidak dekat dengan rakyat dan hanya dibicarakan di kalangan pemimpin sahaja.

“Sekiranya ingin mengadakan pilihan raya mengejut, ia bergantung kepada isu dan agenda yang dibawa supaya dekat dengan rakyat serta masyarakat.

“Kemenangan dalam pilihan raya itu bergantung kepada isu serta agenda yang dibawa oleh setiap parti,” katanya kepada Sinar Online hari ini.

[ARTIKEL BERKAITAN: Gerakan dakwa DAP akan adakan pilihan raya mengejut]

Sebelum ini, Presiden Gerakan Datuk Seri Mah Siew Keong mendakwa, DAP akan mempergunakan syor persempadanan semula bahagian pilihan raya oleh SPR untuk mengadakan pilihan raya mengejut di negeri ditadbir pembangkang.

Dalam pada itu, Marthada berkata, isu pelaksanaan pilihan raya mengejut adalah merupakan satu retorik memandangkan cadangan persempadanan semula oleh SPR itu tidak akan terlaksana tanpa mendapat kelulusan daripada Parlimen.

“Ini (persempadanan semula) hanya di peringkat cadangan dan ia belum lagi dilaksanakan malah mana-mana pihak yang tidak bersetuju boleh membantah di parlimen selepas ini,” katanya.

Tambah beliau, buat masa ini, isu pilihan raya mengejut dan persempadanan semula masih terlalu awal untuk dikaitkan antara satu sama lain memandangkan ia hanya berada di peringkat cadangan sahaja.



Sumber : Negara Pakatan Rakyat http://ift.tt/2dbKOuI

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.