Hi! Welcome Back and Stay Tune! Zon Perdagangan Bebas Digital (DFTZ) Dilancarkan Secara Rasmi Di Malaysia - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Zon Perdagangan Bebas Digital (DFTZ) Dilancarkan Secara Rasmi Di Malaysia

Perancangan untuk memperkenalkan Zon Perdagangan Bebas Digital (DFTZ) telah diperkatakan sejak beberapa bulan lepas, dan hari ini, Perdana Menteri Malaysia secara rasminya melancarkan ia – sekaligus membawa arena e-dagang tempatan setapak lagi kehadapan.

Dengan adanya Zon Perdagangan Bebas Digital ini, ia akan terbahagi kepada tiga perkara, iaitu hab logitstik, hab perkhidmatan, dan juga platform e-perkhidmatan.

DFTZ

Hab logistik untuk DFTZ ini akan terletak di KLIA Aeropolis (lokasi LCCT lama), dimana ia akan beroperasi sebagai gudang yang dilengkapi pelbagai teknologi terkini untuk pengurusan dan pembahagian barangan. Ia juga akan dilengkapi dengan sokongan semakan kastam, dan ruangan untuk kuarantin. Dengan lokasi di KLIA, ia akan memudahkan barangan luar diimport masuk, selain barangan tempatan untuk dihantar ke luar negara.

Hab Perkhidmatan Satelit pula akan terletak di Bandar Malaysia dan dinamakan sebagai Kuala Lumpur Internet City (KLIC). Melaluinya, ia akan menyediakan ruangan pejabat, pusat latihan, ruangan untuk aktiviti komuniti – dan semuanya diintegrasikan dengan kemudahan pelabur dan fasiliti terkini.

Dan akhir sekali, Platform e-Perkhidmatan pula akan menawarkan kemudahan untuk perniagaan menguruskan beberapa perkara seperti pengurusan pelayan web, platform pembayaran, insuran, permit, dan sebagainya.

Yasmin MDEC

Dengan pelancaran ini, DFTZ menyasarkan untuk membantu syarikat kecil dan sederhana tempatan untuk memasarkan produk mereka pada peringkat global dengan lebih mudah. Pada masa yang sama, ia turut membolehkan Malaysia menjadi pusat sehenti untuk pelbagai jenama global memasarkan produk mereka untuk pasaran ASEAN.

Bagi menjayakan perkara ini juga, MDEC bekerjasama dengan Alibaba Group untuk pembangunan DFTZ di Malaysia, sekaligus menghubungkan ia dengan China. DFTZ ini dijangka akan menghasilkan sekitar 60,000 pekerjaan menjelang 2025.

Jack Ma

>Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2nmoDui



✍ Sumber : ☕ Amanz


Mukah Pages memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap jam tanpa henti dari pelbagai sumber. Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!



No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.