Hi! Welcome Back and Stay Tune! Krisis Teluk: Nasihat Erdogan Buat Raja Salman - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Krisis Teluk: Nasihat Erdogan Buat Raja Salman

(Foto: tccb.gov.tr)
Presiden Turki Tayyip Erdogan menggesa Arab Saudi Raja Salman untuk menyelesaikan perselisihan dengan Qatar sebelum berakhir bulan suci Ramadan, menurut satu temu bual dengan penyiar RTP Portugis pada Khamis, lapor Reuters.

Erdogan juga berkata negara-negara Islam tidak sepatutnya mengenakan sekatan ke atas sesama negara-negara Islam.

Qatar menghadapi pemulauan ekonomi dan diplomatik yang teruk oleh Arab Saudi dan sekutu serantaunya yang telah memutuskan hubungan minggu lalu, dalam perselisihan terburuk di kalangan negara-negara Teluk Arab dalam sejarah.

Mereka menuduh Qatar pembiayaan keganasan dan menjalinkan hubungan baik dengan Iran, namun Qatar menafikan semua.

Turki, yang menyokong Qatar, telah berusaha untuk menyelesaikan isu itu melalui diplomasi, berkata keretakan itu memudaratkan dunia Islam.

"Kami mahu perkara ini diselesaikan melalui dialog pada akhir Ramadan. Pada masa ini, raja Arab Saudi boleh mengambil apa-apa langkah" untuk menyelesaikan krisis, Erdogan memberitahu RTP.

"Seorang Muslim tidak seharusnya memilih untuk menyekat Muslim yang lain, terutamanya pada bulan Ramadan."

Ramadan akan berakhir kemudian pada bulan Jun.

Menteri Luar Turki Mevlut Cavusoglu dijadual melawat Arab Saudi pada hari Jumaat dalam usaha untuk membantu menyelesaikan krisis.

Sebelumnya, Cavusoglu telah berkunjung ke Qatar. Dalam kunjungannya tersebut, Cavusoglu dijadualkan bertemu Emir Sheikh Tamim bin Hamad al-Thani, dan saluran berita pan-Arab Qatar, Al Jazeera. Beliau juga mengatakan akan melawat Kuwait, yang juga berusaha menjadi pengantara bagi menyelesaikan pertikaian tersebut.




✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2sfdFZl

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.