Hi! Welcome Back and Stay Tune! NASA dedahkan keadaan bentuk muka bumi yang mengalami perubahan iklim semakin kritikal - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

NASA dedahkan keadaan bentuk muka bumi yang mengalami perubahan iklim semakin kritikal

Menurut sebuah laporan yang dikeluarkan NASA, sejak tahun 1880, suhu bumi meningkat sebanyak 1.7 degree Fahrenheit, kutub ais semakin mencair, dan kandungan karbon dioksida juga meningkat.

Kemungkinan perubahan iklim ini dipandang ringan oleh masyarakat tetapi pelbagai imej yang didedahkan oleh NASA ini anda tidak boleh pandang sebelah mata.

Disebabkan suhu bumi menunjukkan peningkatan, struktur bumi juga berubah secara kritikal.

Ayuh, saksikan gambar-gambar di bawah.

1. Antara September 1984 dengan September 2016, kawasan Artik adalah sebanyak 718,000 batu persegi turun mendadak kepada 42,000 batu persegi.

Seperti gambar di bawah, kawasan putih merupakan kawasan yang meliputi ais semakin berkurangan antara tahun 1984 dengan 2016.

2. Glasier di Lautan Bellingshausen, di Antartika, telah menyusut sejak 40 tahun yang lalu. Hal ini berlaku disebabkan suhu meningkat dan lautan menjadi panas.

3. Peningkatan populasi dan permintaan tinggi terhadap tanah pertanian di Niger, menyebabkan kawasan hutan di Baban Rafi musnah dalam keadaan yang amat teruk.

4. Penebangan hutan berlaku antara 1984 hingga 2011 telah merosakkan Sungai Jamari sebagai salah satu tempat tadahan air. Disebabkan sungai tercemar dan musnah, banjir besar sering berlaku.

5. Hujan lebat telah menyebabkan aliran air sungai semakin deras di Sungai Volga, dan ia merupakan sumber utama air di Laut Caspian. Perkara ini telah menyebabkan banjir besar sering berlaku dan mengurangkan kehidupan liar di kawasan ini.

6. Kebakaran yang teruk berlaku di Tasmania, Australia disebabkan oleh kekeringan dan suhu panas meningkat secara mendadak pada Januari 2013. Perkara ini juga telah membawa kemusnahan terhadap kawasan itu hampir 40%.

7. Di Texas, kawasan pertanian terjejas teruk malah paras air turun mendadak di beberapa buah tasik. Kemarau teruk beberapa kali berlaku di Texas hingga membawa kemusnahan struktur bumi.

SUMBER



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2tfCHZv

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.