Hi! Welcome Back and Stay Tune! ‘Bot Klon’ Guna Bendera Kelantan Kaburi Mata - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

‘Bot Klon’ Guna Bendera Kelantan Kaburi Mata

KUALA TERENGGANU – Taktik empat bot klon nelayan asing menggunakan bendera Kelantan untuk memasuki perairan Terengganu gagal memperdaya Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM).

Pengarah Maritim DM9, Kapten Maritim Rahim Ramli berkata dalam kejadian 5 petang semalam, seramai 33 awak-awak termasuk tekong yang berusia dalam lingkungan 20 hingga 50 tahun turut ditahan dalam Operasi Perkasa Timur hasil maklumat orang awam dan nelayan tempatan.

“Nilai rampasan kesemua bot dan peralatan menangkap ikan dianggarkan sebanyak RM4.8 juta yang mana setiap satu bot dianggarkan RM1.2 juta dan kita juga turut merampas 11,000 kilogram hasil tangkapan laut beserta 12,500 liter minyak diesel.

“Kesemua bot nelayan itu disyaki memiliki dokumen dan lesen meragukan yang mana mereka ditahan pada kedudukan berbeza iaitu lebih kurang antara 28 hingga 32 batu nautika dari muka muara Kuala Terengganu,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Rahim berkata kesemua bot didapati menggunakan nombor pendaftaran sebagaimana bot tempatan yang berdaftar di negeri Kelantan dan Terengganu.

“Dalam kes ini dipercayai mereka (nelayan) menggunakan nombor pendaftaran serta mewarnakan bot seperti bot tempatan dan mereka menggunakan pengalaman semasa bekerja di perairan negeri ini bagi membolehkan pengklonan bot dilakukan nelayan asing dipercayai didalangi oleh pengusaha tempatan yang cuba mengaut keuntungan secara mudah,” katanya.

Menurutnya kesemua bot berkenaan dibawa ke Daerah Maritim 9 untuk siasatan lanjut dan kes disiasat di bawah Seksyen 15 Akta Perikanan 1985 kerana menggunakan bot tidak berdaftar secara sah dan Kanun Keseksaan Akta 574.

Jika disabitkan kesalahan tekong boleh didenda tidak kurang RM1 juta dan awak-awak boleh dipenjara tidak lebih enam bulan, katanya. – BERNAMA

Loading...



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2xIZeME

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.