Hi! Welcome Back and Stay Tune! Tiga Keadaan Ekonomi Dunia Beberapa Tahun Akan Datang - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Tiga Keadaan Ekonomi Dunia Beberapa Tahun Akan Datang

Beberapa tahun kebelakangan, ekonomi global berada dalam dua fasa iaitu fasa acceleration (ekonomi bertumbuh secara positif dan menguat) dan fasa deceleration (ekonomi bertumbuh tetapi semakin lemah). Persoalannya disini, selepas lebih setahun ekonomi bertumbuh, adakah dunia akan menghadapi ekonomi yang lembap atau adakah pemulihan ekonomi akan berterusan?

Sejak tahun 2016, pertumbuhan ekonomi dan pasaran ekuiti semakin kukuh walaupun berhadapan dengan isu Brexit, kemenangan Donald Trump dalam pilihan raya U.S, ketidakpastian dalam perlaksanaan polisi dan juga ketegangan geopolitik.

Persoalan yang ditimbulkan oleh pakar ekonomi Nouriel Roubini ialah adakah pertumbuhan yang sedang dinikmati akan berterusan beberapa tahun lagi? atau adakah lojakan pertumbuhan yang berisfat sementara akan mendatangkan risiko dan menyebabkan ekonomi lembap?

Tiga senario ekonomi global yang boleh berlaku dalam masa tiga hingga empat tahun akan datang melibatkan empat ekonomi terbesar dunia iaitu Amerika Syarikat, China, Zon-Eropah dan Jepun. Pertama ialah peristiwa yang bersifat bullish market (kenaikan pasaran). Ramalan yang dapat dibuat ialah 4 ekonomi terbesar akan melaksanakan reformasi struktural (perubahan corak pemerintahan kerajaan bagi membolehkan pasaran dapat beroperasi dengan efisien) supaya dapat menjana pertumbuhan dan menjana kewangan. Hal ini bagi memastikan cyclical upswing (pertumbuhan sementara) didorong oleh pertumbuhan yang kuat dan positif. Kesannya ialah ia akan meningkatkan perumbuhan GDP, peningkatan inflasi yang sederhana dan mengekalkan kestabilan kewangan bagi beberapa tahun lagi. U.S dan pasaran ekuiti global akan meningkat dengan asas ekonomi yang kukuh.

Kedua ialah senario bearish market (penurunan pasaran), dimana ekonomi utama dunia gagal melaksanakan reformasi struktural bagi meningkatkan pertumbuhan. China akan kekal dengan kapasiti ekonomi berlebihan. Zon Eropah gagal memperbaiki hubungan sesama mereka dan sekatan politik akan menghadkan negara eropah untuk melaksanakan refromasi struktural. Jepun pula masih lagi bergelut dengan pertumbuhan yang rendah berikutan reformasi dalam penawaran dan juga liberalisasi perdagangan.

Bagi ekonomi U.S pula, isu reformasi cukai Trump yang memihak kepada golongan kaya, sekatan perdagangan dan migrasi dilihat berpotensi memperlahankan pertumbuhan. Perlaksanaan rangsangan fiskal yang berlebihan dapat menyebabkan defisit dan hutang semakin buruk. Akhirnya menyebabkan kadar faedah meningkat semakin tinggi dan matawang dolar semakin kuat, hal ini akan menjejaskan pertumbuhan. Selain itu, sikap Trump yang sering mencetuskan konflik terutamanya dengan Korea Utara dan akhir-akhir ini dengan Iran dapat memberi kesan buruk kepada ekonomi di masa hadapan.

Senario ketiga, menurut pandangan Roubini terletak diantara dua keadaan iaitu cyclical upswing dalam pertumbuhan dan pasaran ekuiti buat sementara waktu . Kemudian apabila beberapa ekonomi utama melaksanakan reformasi struktural seterusnya akan menjana pertumbuhan ekonomi namun dalam kadar yang lebih perlahan.

The post Tiga Keadaan Ekonomi Dunia Beberapa Tahun Akan Datang appeared first on MOSHED.COM.



✍ Sumber Pautan : ☕ MOSHED.COM

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2ycocbE

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.