Hi! Welcome Back and Stay Tune! Kadar Kemiskinan Di Kelantan Menurun – Mustapa - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Kadar Kemiskinan Di Kelantan Menurun – Mustapa

KOTA BHARU – Kadar kemiskinan terutama bagi kategori miskin tegar di Kelantan menurun kepada 0.4 peratus pada 2016 berbanding 0.9 peratus pada 2014.

Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Kelantan (MTPNK) Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata jumlah 0.4 peratus adalah menyamai peratusan di peringkat kebangsaan pada 2016.

“Penurunan ini disebabkan pelbagai program pembangunan kerajaan Persekutuan rancangkan di Kelantan sejak beberapa tahun lepas, dan kita berharap untuk beberapa tahun akan datang, jumlah peratusan ini akan berkurangan.

“Antara program dijalankan bagi mengurangkan peratusan kemiskinan di Kelantan termasuklah keusahawanan, kesihatan dan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M),” katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat MTPNK di Wisma Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan di sini, hari ini.

Hadir sama Pengarah JPP Kelantan Yahaya Mamat.

Mustapa, yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, berkata kategori miskin tegar dinilai berdasarkan pendapatan isi rumah RM930 sebulan, dengan anggota keluarganya merangkumi minimum sepasang suami isteri dengan tiga anak.

Beliau, bagaimanapun tidak mendedahkan jumlah penduduk miskin tegar di Kelantan ketika ini.

Dalam pada itu, Mustapa yang juga anggota Parlimen Jeli berkata lima projek membabitkan kos RM936.07 juta di bawah ‘Rolling Plan’ kedua bagi tahun ini untuk melengkapkan Central Spine Road belum dimulakan aktiviti fizikalnya.

Beliau berkata ia membabitkan pembinaan jejambat dari Kota Bharu merentangi Bulatan Wakaf Bharu ke Pengkalan Kubor yang menelan belanja RM144 juta, Lebuhraya Kota Bharu-Kuala Krai (Pakej 2B: Ketereh ke Kok Lanas – RM229.79 juta) dan Jambatan Sungai Gu, Kota Bharu (RM8.73 juta).

Selain itu, projek jalan raya Simpang Pulai-Lojing-Gua Musang-Kuala Berang (Pakej 6A: Aring ke sempadan Kelantan/Terengganu – RM300 juta) dan Central Spine Road (Seksyen 3D: Bulatan Gua Musang ke Mentara – RM253.55 juta). – BERNAMA

Loading...



✍ Sumber Pautan : ☕ BeautifulNaara

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2j1jis8

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.