Hi! Welcome Back and Stay Tune! Perak naikkan bayaran insentif kemenangan Sukma 2018 - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Perak naikkan bayaran insentif kemenangan Sukma 2018

IPOH: Kerajaan negeri akan menaikkan bayaran insentif kemenangan pada temasya Sukan Malaysia (Sukma) 2018 sebagai rangsangan kepada atlet agar dapat memastikan kontinjen tuan rumah menjuarai temasya itu yang akan berlangsung September tahun hadapan.

Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan dan Sumber Manusia negeri, Datuk Shahrul Zaman Yahya berkata, bagi kategori individu pemenang pingat emas akan menerima RM5,000, pemenang pingat Perak RM3,000 manakala pingat gangsa RM1,000.

“Bagi kategori sukan berpasukan, setiap ahli pasukan iaitu RM2,500 bagi pingat emas, RM1,500 pingat perak dan RM750 bagi pingat gangsa," katanya ketika menjawab soalan Maslin Sham Razman (BN - Bukit Chandan) pada Mesyuarat ketiga Penggal kelima, Dewan Negeri ke-13 di Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini, hari ini.

Menurutnya, kenaikan insentif itu dilihat mampu menggalakkan peningkatan prestasi serta menaikkan semangat atlet negeri itu yang juga tuan rumah dalam kejohanan tersebut.

Dalam pada itu, Shahrul Zaman berkata, kerajaan negeri turut melancarkan program Kita Juara 2018 bagi memastikan pelaksanaan yang lebih tersusun dan sistematik dapat dirangka terhadap kontinjen Perak terutama dalam misi muncul juara edisi tahun depan.

Menurut beliau, sehingga kini, kira-kira 700 atlet bagi 29 jenis sukan termasuk kategori sukan individu dan berpasukan berada di bawah program tersebut.

"Prestasi atlet akan dinilai semula melalui proses pemilihan fasa kedua pada bulan depan. Senarai terakhir atlet yang layak ke Sukma 2018 akan diputuskan pada sesi pemilihan terakhir pada Mac tahun depan,” ujarnya.

Selain itu, kata Shahrul Zaman, kerajaan negeri mewujudkan inisiatif baharu melalui Program Podium Perak (P3) sebagai salah satu pentas persediaan untuk melahirkan atlet bertaraf dunia dari kalangan atlet elit berprestasi tinggi negeri.

Beliau berkata, atlet yang dipilih menyertai P3 terdiri daripada pemenang pingat Sukma 2016 dan atlet yang berada di ranking tiga terbaik di kejohanan kebangsaan atau remaja kebangsaan.

"Seramai 67 atlet kini berada dalam P3 yang terdiri daripada 31 atlet sukan individu dan 36 atlet sukan berpasukan yang mana pencapaian atlet ini dinilai dengan teliti dari semasa ke semasa melalui kejohanan peringkat kebangsaan," katanya.



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2hPRuGM

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.