Hi! Welcome Back and Stay Tune! Tun Daim Nak Projek ECRL Dimiliki Pelabur Asingkah?, Soal Menteri - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Tun Daim Nak Projek ECRL Dimiliki Pelabur Asingkah?, Soal Menteri




Bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin seharus memahami tindakan yang dilaksanakan oleh kerajaan kenapa memilih projek Rangkaian Rel Pantai Timur (ECRL) yang distrukturkan sebagai pelaburan domestik dengan pembiayaan asing.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan berkata, kerajaan telah menjelaskan perkara tersebut di Parlimen bahawa ECRL itu adalah pelaburan domestik yang dibiayai dengan pinjaman dari China dengan kadar yang sangat baik yang lebih rendah daripada kos dana kerajaan.

“Kerajaan belajar dari kesilapan lalu ketika Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Daim berada dalam kerajaan di mana meminjam dari Jepun tetapi akhirnya perlu membayar dua kali ganda apabila nilai Yen lebih tinggi.

“Kerajaan kini melaksanakan pinjam yang lebih mudah dengan China yang mana mempunyai mekanisme terbina dalam mengurangkan risiko kadar pertukaran.

“Perlu diingatkan sama ada ia sebagai pelaburan asing secara langsung atau pelaburan domestik dengan pinjaman asing, matlamat projek ECRL untuk menjana aktiviti ekonomi, mewujudkan pekerjaan dan menghubungkan pantai timur dan barat,” katanya.

Abdul Rahman berkata, kerajaan telah memutuskan bahawa pemilikan dan operasi milik Kerajaan Malaysia disebabkan oleh keselamatan negara dan dari segi ekonomi yang strategik.

Menurutnya,  ECRL dimiliki dan dikendalikan oleh anak syarikat yang mempunyai 100 peratus milik Kementerian Kewangan yang kemudiannya akan membayar balik pinjaman apabila mula beroperasi.

Tambahnya lagi, sekiranya projek ini milik pelabur asing sudah pasti mereka akan memulangkan semula keuntungan ke negara mereka.

“Saya ingin menjelaskan membiayai pelaburan domestik dalam projek infrastruktur tempatan dengan menggunakan pembiayaan asing bukan merupakan konsep baru di negara ini.

“Ya pernah dilaksanakan zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir seperti projek Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) Projek Loji Kuasa Hidroelektrik Kenyir, Stesen Kuasa Port Dickson (Tuanku Jaafar) dan beberapa yang lain  dibiayai oleh pinjaman dari Jepun,” katanya.

Abdul Rahman menjelaskan, pembinaan jambatan kedua di Pulau Pinang juga menggunakan pendekatan yang sama iaitu pinjaman mudah dari China.

Katanya lagi, persoalan sekarang adakah bekas pemimpin tersebut mahukan projek ECRL dimiliki oleh pelaburan asing sehingga begitu lantang memperkatakan perkara tersebut.

“Jika benar mereka boleh mengeluarkan kenyataan rasmi bahawa menyeru agar kerajaan menjual infrastruktur ECRL yang strategik dan meletakkannya sepenuhnya di bawah pemilikan dan kawalan asing.

“Pembina ECRL ini sepatutnya telah dilaksanakan pada zaman Perdana Menteri keempat lagi tetapi beliau lebih berminat  membina projek mega lain dari membina rangkaian rel yang akan memberi rakyat pantai timur rangsangan ekonomi.

“Jika kerajaan sekarang menangguhkan projek seperti apa yang dilakukan Tun Mahathir, kosnya akan lebih tinggi pada masa akan datang,” katanya.

✍ Sumber Pautan : ☕ KAKI PALU

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2B5LP3Q

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.