Hi! Welcome Back and Stay Tune! 5 Pengajaran Berharga Dari Kegagalan Cinta Pertama - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

5 Pengajaran Berharga Dari Kegagalan Cinta Pertama

Cinta pertama itu berjuta-juta rasa. Buat semua orang cinta pertama selalu sukar untuk dilupakan. Ini kerana buat kali pertama, kita rasa minat pada sesiapa sahaja selain diri kita sendiri. Dalam hati rasa berbunga setaman, malu, dan rasa rama-rama di perut menjadi salah satu kenangan manis jatuh cinta pada kali pertama.

Walau bagaimanapun, ‘cinta pertama’ tidak selalunya berkakhir sebagai cinta terakhir. Buat yang bercinta kali pertama dan hubungan tidak bertahan, janganlah sedih dahulu. ada beberapa perkara yang dapat dipelajari dari cinta manis, pahit pertama ini.

Berikut inilah penjelasannya, seperti mengolah dari laman Love Panky.

Mengorbankan hubungan lain

Apabila bercinta, segala-galanya seolah-olah tidak penting. Buat pertama kalinya anda akan mengorbankan banyak perkara demi seseorang yang anda cintai. Anda sering tidak hadir dalam aktiviti dengan rakan dan keluarga untuk bersama dengannya.

Berhati-hatilah untuk tidak menjadi pilih kasih walaupun anda sedang jatuh cinta. Pastikan masa untuk orang yang paling dekat dengan anda seperti keluarga dan rakan-rakan. Ini adalah salah satu pengajaran yang mesti diketahui supaya hubungan anda dengan kawan rapat lain tidak renggang untuk seseorang.

Perasaan yang membingungkan

Jatuh cinta dapat membuat orang rasa ghairah, kreatif, berbunga, bahagia, dan sebagainya. Tetapi di sisi lain, cinta juga boleh mewujudkan perasaan obses dan bergantung pada dirinya. Apa yang perlu dipelajari apabila mengalami ini adalah untuk mengawal emosi anda sendiri.

Apabila perasaan seperti ini berlebihan, anda akan rasa tidak dapat hidup tanpa orang itu. Hasilnya, anda rasa bergantung dan boleh membawa kepada hubungan romantis yang tidak sihat. Ini akan merosakkan hubungan dan emosi anda sendiri.

Mengorbankan impian

Ia tidak lagi mengorbankan hubungan anda dengan orang lain seperti pada titik pertama, tetapi mengorbankan perkara yang anda suka. Jatuh cinta juga boleh membuat anda tergoda untuk mengorbankan hobi dan impian anda sendiri. Dan selalunya anda tidak sedar apabila melakukannya.

Misalnya apabila anda lebih suka menghabiskan masa dengannya dan bukannya melakukan hobi anda kerana kelihatan wajar. Tetapi akhirnya anda akan kehilangan masa untuk meningkatkan kualiti diri dan mengembangkan hobi kerana terlalu sibuk bertemujanji.

Harapan berlebihan

Jatuh cinta buat kali pertama membuatkan harapan seseorang melambung. Anda mengharapkan perkara yang tinggi terhadap pasangan yang mungkin anda perolehi dari televisyen atau buku. Oleh kerana tiada rujukan, kejatuhan pertama anda biasanya datang dari kisah romantis fiksyen. Tetapi secara beransur-ansur anda akan sedar bahawa harapan tidak semua dapat dipenuhi.

Di sini anda akan belajar untuk tidak mempunyai jangkaan yang berlebihan, terutamanya cerita romantis dalam novel atau filem. Anda akan belajar menerima pasangan dengan kelebihan dan kelemahan mereka.

Fikiran tidak realistik

Jatuh cinta untuk kali pertama akan membuat anda berfikir tentang kemungkinan tidak realistik. Katakanlah konsep yang ditakdirkan untuk bersama selama-lamanya, ketika anda baru jatuh cinta. Walaupun ini sebenarnya adalah sesuatu yang semulajadi, tetapi mempercayai perkara-perkara ini dengan melebih-lebihkan hanya membutakan anda.

Apabila sesuatu berlaku dengan pasangan anda, anda tidak akan melihatnya. Sebagai contoh apabila pasangan memperlakukan anda degan tidak baik, bersikap kasar, dan memanfaatkan kebaikan anda. Terlalu percaya bahawa perkara-perkara yang tidak realistik ini akan membuat anda mengabaikan perkara-perkara negatif yang perlu anda hadapi.

Beberapa perkara di atas biasanya berlaku apabila orang jatuh cinta atau menjalin hubungan untuk kali pertama. Dari perkara-perkara di atas, diharapkan menjadi pelajaran untuk membina hubungan di masa depan selepas cinta pertama gagal.

The post 5 Pengajaran Berharga Dari Kegagalan Cinta Pertama appeared first on Aliff Channel.



✍ Sumber Pautan : ☕ Tahukah Anda Rakyat Malaysia?

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2KwkFrQ

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.