Hi! Welcome Back and Stay Tune! Melancong Menaikkan Ghairah Bercinta - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Melancong Menaikkan Ghairah Bercinta

Tiada salahnya bekerja keras, tetapi ingat juga untuk bercuti. Sebab, bercuti dan melancong ke sesuatu tempat mempunyai kesan positif buat kesihatan dan mental.

Tidak hanya boleh menangani stres, melancong juga berguna untuk kehidupan intim anda.

Memetik laman The Points Guy, ada manfaat yang sudah teruji secara ilmiah. Salah satu manfaatnya adalah dapat meningkatkan ghairah hubungan intim.

Berikut manfaat-manfaat melancong tersebut:

Meningkatkan ghairah keintiman

Pada 2016, Expedia melakukan kajian yang melibatkan lebih daripada 31 juta orang yang telah melakukan perjalanan dalam tahun itu. Para responden mengungkapkan manfaat perjalanan yang mereka rasakan antara lain rasa lebih bahagia, lebih santai, kehilangan berat badan, mempunyai lebih banyak tenaga, rasa lebih dekat dengan teman dan keluarga, mengalami peningkatan rasa kepercayaan diri dan peningkatan hubungan intim. Enam peratus responden atau lebih daripada 1,86 juta orang melaporkan rasa lebih ghairah ketika melancong.

Mengurangi tekanan

Melancong dapat menjadi ubat stres yang hebat. Pada tahun 2015, seorang pengkaji di Universiti Tampere Finland menyatakan bahawa jika anda benar-benar ingin memaksimakan manfaat daripada percutian untuk mengurangkan tekanan, anda sebaiknya melancong selama 8 hari. 8 hari adalah tempoh yang ideal untuk mendapatkan manfaat sepenuhnya daripada percutian anda. Namun, jika anda tidak dapat meminta cuti panjang, perjalanan singkat sudah mampu mengurangi beban fikiran dan mengurangkan stres.

Meningkatkan sistem kekebalan tubuh

Pada 2016, sekumpulan pengkaji dari Sekolah Kedoktoran Icahn di Gunung Sinai, Universiti California, San Francisco, dan Harvard Medical School melancarkan satu kajian untuk membandingkan kesihatan manfaat yang diperoleh daripada aktiviti melancong. Mereka merekrut hampir 100 wanita untuk menghabiskan enam hari di sebuah resort di California. Kajian ini menyimpulkan bahawa semua peserta mengalami perubahan signifikan dalam aktiviti gen yang berkaitan dengan tekanan respons dan fungsi kekebalan.

Baik untuk jantung

Kajian oleh Framingham Heart Study yang menganalisis kesan perilaku manusia tertentu pada penyakit kardiovaskular telah menemukan kaitan positif antara masa percutian dan jantung. Menurut penelitian tersebut, orang yang mengambil percutian secara rutin, hidup lebih lama dan lebih sihat.

Menurut Psychology Today, hasil dari kajian menunjukkan bahawa lelaki yang melewatkan percutian selama beberapa tahun 30% lebih mungkin untuk mengatasi serangan jantung daripada mereka yang bercuti paling sedikit satu minggu setahun. Untuk wanita yang hanya mengambil percutian setiap enam tahun atau kurang hampir 8 kali lebih mungkin mengalami serangan jantung daripada wanita yang bercuti sekurang-kurangnya dua kali setahun.

Meningkatkan kreativiti

Profesor Columbia Business School, Adam Galinsky yang mempelajari hubungan antara kreativiti dan pelancongan menyatakan bahawa pengalaman di tempat baru meningkatkan fleksibiliti kognitif seseorang yang berkaitan dengan kreativiti. Kemampuan kreatif semakin berkembang jika kita terlibat dengan budaya tempatan dan bergaul dengan warga tempatan.

The post Melancong Menaikkan Ghairah Bercinta appeared first on Aliff Channel.



✍ Sumber Pautan : ☕ Tahukah Anda Rakyat Malaysia?

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2FDWCnn

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.