Hi! Welcome Back and Stay Tune! Tulang babi: Sungai Golok masih suci – mufti Kelantan - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Tulang babi: Sungai Golok masih suci – mufti Kelantan

mufti-kelantan-sungai-golok

KOTA BAHARU: Penduduk di tebing Sungai Golok, Rantau Panjang tidak perlu risau untuk menggunakan air sungai itu kerana statusnya masih suci walaupun ada yang mendakwa menemui objek dipercayai tulang babi di kawasan berkenaan.

Mufti Kelantan Datuk Mohamad Shukri Mohamad berkata air sungai itu masih mengalir walaupun ia susut susulan fenomena El Nino.

“Orang ramai yang mandi-manda serta membasuh pakaian di sungai di situ tidak perlu ragu kerana statusnya masih suci.

“Lagipun tulang terbabit tidak diketahui milik khinzir atau haiwan lain. Apa yang penting air masih mengalir dan tidak bertakung,” katanya.

Beliau mengulas kebimbangan penduduk Kampung Kubang Rambutan, Rantau Panjang, yang mendakwa menemui sisa tulang babi di tebing Sungai Golok.

Penduduk kampung menjadikan air Sungai Golok sebagai sumber utama untuk mandi dan membasuh pakaian berikutan gangguan bekalan air.

Air dari situ turut mengalir di Kampung Bagus yang kini menjadi tempat perkelahan baharu di kawasan sempadan Malaysia-Thailand di Kelantan kerana paras air sungai yang cetek.

Difahamkan ada sesetengah penduduk tidak berani menggunakan air sungai selepas mengetahui mengenai penemuan tulang berkenaan di samping tidak mengetahui statusnya dari sudut agama.

-BERNAMA





Mukah Pages bring you trending news media with Free Malaysia Today http://ift.tt/1rQsPRC

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.