Hi! Welcome Back and Stay Tune! Cucu Tok Selampit - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Cucu Tok Selampit

Cucu Tok Selampit


Penang Banjir - "No Rain, No Flood" Famous Tokong Quote

Posted: 18 Jul 2016 03:00 AM PDT

Di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang:


Di Teluk Bahang:


Di Bayan Lepas:


Di merata tempat hari ini, Pulau Pinang telah dilanda banjir kilat. Dulu Tokong pernah berkata , kalau tak ada hujan, memang tak ada banjir. Semua orang pun tahu ibu dan isterinya adalah seorang wanita.

Sungai Ara:

Kenapa SPAD Tidak Diletakkan Di Bawah Kementerian Pengangkutan?

Posted: 16 Jul 2016 05:30 AM PDT


"Lebih baik kita tumpu masalah sebenar. Masalahnya, sama ada ia bidang kuasa siapa atau masalah kemalangan? Adakah kemalangan itu disebabkan kegagalan SPAD? Saya fikir ini bukan isunya. Nak letak bawah siapa pun terpulang kepada Kerajaan. Bukan SPAD yang menentukan kita patut berada di bawah siapa."
Ini jawapan TS Dr Syed Hamid Albar, Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) ditanya apabila satu persatuan mendesak Perdana Menteri supaya SPAD diletakkan di bawah Kementerian Pengangkutan apabila berlakunya kemalangan di Sungkai, Perak pada hari Raya Aidil Fitri Kedua tempoh hari. 

Menurut TS Syed Hamid, adalah tidak betul kalau ada pihak mahu meletakkan kesalahkan kemalangan itu adalah kegagalan SPAD, maka suruhanjaya ini patut diletak di bawah Kementerian Pengangkutan. Menurut beliau, sewaktu SPAD masih belum diwujudkanpun macam-macam cerita telah berlaku.

Beliau berkata demikian sewaktu sessi penerangan isu semasa bersama media mengenai kesalahan perlanggaran Kod Amalan Industri (Keselamatan) SPAD atau 'SPAD ICOP Safety' yang diadakan di Terminal Bersepadu Selatan (TBS) semalam.

Menurut TS Syed Hamid, bukan kuasa SPAD untuk membuat keputusan diletakkan di bawah kementerian mana. Yang paling penting katanya ialah SPAD dapat menjalankan tugas dan amanah dan tanggungjawab ang diberikan. Sekiranya Kerajaan merasakan SPAD patut diletakkan di bawah Kementerian Pengangkutan, itu ada prerogatif Kerajaan, bukan SPAD.

Buat masa sekarang, SPAD diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) kerana Akta mengklasifikasikan sedemikian. Perdana Menteri turut terlibat semasa membuat draft akta berkenaan. Perdana Menteri merasakan SPAD sepatutnya wujud sebagai sebuah Suruhanjaya dan ianya bebas dari pengaruh sesiapa kecuali Perdana Menteri.

TS Syed Hamid turut kesal apabila ada pihak cuba lagakan SPAD dengan mana-mana agensi atau kementerian lain. Menurut beliau, Menteri yang jawab bagi pihak SPAD pun ialah Menteri Di Jabatan Perdana Menteri. Sekiranya hari ini kerajaan memutuskan MOT yang patut menjawab bagi pihak kita, ia terpulang kepada Kerajaan.

Beliau berkata, biarlah SPAD tumpu pada soal pokok berkenaan kemalangan. Kemalangan itu bukan disebabkan oleh SPAD berada di bawah JPM atau ia akan lebih baik atau tak akan ada kemalangan kalau ia di bawah Kementerian Pengangkutan.

Pengerusi SPAD Jawab Isu Bas Rempuh 10 Kenderaan

Posted: 15 Jul 2016 05:30 AM PDT


Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) petang tadi telah mengadakan sessi penerangan mengenai peranan SPAD dan proses berkaitan dengan pengendali yang tidak memathi Kod Amalan Industri (Keselamatan) SPAD atau 'SPAD ICOP Safety'. Menurut TS Dr Syed Hamid Albar, Pengerusi SPAD, tujuan sidang media diadakan untuk memberikan penjelasan terhadap beberapa laporan kurang tepat yang mungkin akan mengelirukan orangramai terhadap beberapa tindakan oleh SPAD.

Menurut TS Syed Hamid, tiga agensi yang selalunya terlibat bila ada kemalangan, iaitu Polis Di Raja Malaysia (PDRM) yang akan mengadakan siasatan jenayah samada orang terbabit telah melakukan kesalahan mengikut Penal Code atau Akta Jalan Raya. Yang keduanya ialah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)  yang melihat samada ada kegagalan di segi kenderaan atau pemandunya mempunyai lesen 'Public Service Vehicle' (PSV) atau tidak.

Ketiga, di bawah Kementerian Pengangkutan (MOT) memang menjadi satu amalan untuk mengaktifkan 'Malaysian Institute of Road Safety Research' (MIROS) yang membuat siasatan mendalam terhadap sebab kemalangan berlaku, kesannya dan membuat laporan kepada Menteri MOT.

SPAD adalah agensi yang terakhir. SPAD akan melihat samada semasa siasatan ini dijalankan dan sama ada SPAD boleh mengambil tindakan untuk menggantung lesen operator. Harus diingat bahawa SPAD tidak boleh mengetepikan proses undang-undang. Ini kerana Malaysia adalah sebuah negara yang berasaskan kepada undang-undang. SPAD tidak boleh mengambil tindakan serta merta kerana ada proses yang perlu diikuti.

Menurut TS Syed Hamid, apabila SPAD membuat tindakan, terdapat dua perkara paling penting yang dilihat. Pertama, sama ada kesalahan itu adalah kesalahan yang dilakukan oleh kerana jenayah atau kecuaian yang berat oleh pihak pemandu. Selepas itu SPAD akan memastikan apakah peranan syarikat bagi menentukan pemandu itu adalah pemandu yang patuh kepada ICOP supaya SPAD boleh mengambil tindakan mengikut Akta Pengangkutan Awam Darat (APAD).

TS Syed Hamid mengakui terdapat kelemahan pada sistem. Sehubungan itu berkata SPAD akan berbincang dengan PDRM dan JPJ samada mereka boleh berkongsi maklumat jenayah yang membabitkan pemandu bas.

"SPAD tidak ada maklumat berkenaan kesalahan lama pemandu. Kalau mereka ada jenayah, rekod disimpan oleh polis atau JPJ. SPAD sekarang sedang berbincang sama ada kita boleh berkongsi maklumat dengan polis atau JPJ kerana dengan cara ini kita mungkin boleh ambil tindakan sebelum kejadian berlaku."

TS Syed Hamid berkata beliau bersetuju dengan cadangan MOT untuk memperkenalkan "Speed Limiter" pada bas-bas ekspress. Apapun cadangan Menteri MOT itu katanya bagus dikaji supaya kelajuan itu boleh diprogramkan dari mula sebelum bas beroperasi.

SPAD Gantung Lesen Syarikat Bas Yang Merempuh 10 Buah Kenderaan

Posted: 14 Jul 2016 06:30 AM PDT



Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah memulakan proses penggantungan lesen serta 26 permit bas Qistna Express Sdn Bhd. Tindakan itu diambil berikutan kemalangan membabitkan bas syarikat berkenaan pada 10/07/2016 di KM265.8 Lebuh Raya Utara-Selatan berhampiran Terowong Menora.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif SPAD, Mohd Azharuddin Mat Sah, pihaknya telah memulakan tindakan itu akibat pelanggaran syarat keselamatan mandatori berdasarkan laporan audit SPAD terhadap syarikat tersebut bertarikh 12/07/2016.

Menurut Azharuddin, tindakan itu diambil sementara menunggu hasil siasatan dari Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS) yang sedang dijalankan. Tegas beliau, SPAD memandang serius pematuhan keselamatan mandatori oleh pengusaha bas ekspres.
"Suruhanjaya (SPAD) percaya tindakan terhadap Qistna Express akan menjadi peringatan tegas kepada pengendali bas ekspres lain untuk memastikan mereka sentiasa mematuhi Kod Amalan Industri (ICOP) SPAD setiap masa bagi mengutamakan keselamatan pengguna."
"SPAD memberi jaminan kepada orang ramai pihaknya akan terus bekerjasama dengan agensi penguatkuasaan undang-undang yang lain seperti polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk memastikan pengendali bas mengoperasikan kenderaan mereka dalam keadaan baik dan mematuhi segala peraturan lalu lintas serta keselamatan jalan raya."
Ahad lalu, sebuah bas persiaran milik Qistna Express merempuh sekurang-kurangnya 10 kenderaan di Lebuh Raya Utara-Selatan selepas Terowong Menora-Ipoh kira-kira jam 3 petang. Akibat rempuhan itu, dua dilaporkan cedera, manakala semua 28 penumpang dalam bas berkenaan selamat dan tidak mengalami kecederaan.


from BLOG - BLOG PRO POLITIK http://ift.tt/29KbSzi
Berita Politik Tempatan Gidei-Giyen-Ginan

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.