Hi! Welcome Back and Stay Tune! RAFFLESIA BUNGA TERBESAR DI DUNIA - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

RAFFLESIA BUNGA TERBESAR DI DUNIA


Taman Negara Gunung Gading adalah kawasan hutan hujan bergunung-ganang yang terletak dua jam dari Kuching. Terletak berdekatan Lundu, bandar kecil di barat daya Sarawak.

Pada mulanya, taman ini merupakan kawasan pemuliharaan tertutup bagi Rafflesia yang menakjubkan, bunga terbesar di dunia yang boleh membesar sehingga satu meter diameter. Walau bagaimanapun, selepas pelbagai kajian kesan alam sekitar, Jabatan Taman Negara memutuskan bahawa Gunung Gading adalah satu khazanah yang patut dikongsi dengan orang ramai.

Ia telah dibuka kepada orang ramai pada tahun 1994. Walau bagaimanapun, Taman Negara Gunung Gading masih lagi dipantau dengan teliti oleh Jabatan Taman Negara untuk memastikan semua pelawat mendapat peluang untuk melihat bunga Rafflesia tanpa menyebabkan sebarang kerosakan kepada pucuk muda dan flora lain di kawasan berdekatan.

Satu laluan yang dibuat daripada papan telah dibina berhampiran kawasan di mana Rafflesia sering dijumpai, supaya pelawat berpeluang melihat bunga ini mekar berkembang.

Denai hutan menuju ke arah sungai, air terjun yang mengalir deras dan kawasan pergunungan, dengan satu laluan yang membawa pendaki ke puncak Gunung Gading (906m). Pergunungan berbatu di dalam Taman memberikan latar belakang menarik kepada bandar Lundu yang terletak berhampiran, dan juga pantai di Pandan dan Siar.

 

Kredit : FB Buletin Wilyah Utara

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.