Hi! Welcome Back and Stay Tune! Giliran Terengganu pertimbang pilihan raya awal - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Giliran Terengganu pertimbang pilihan raya awal

Ahmad Said

PETALING JAYA: Terengganu mungkin mempertimbangkan untuk mengadakan pilihan raya awal ekoran ketegangan antara Menteri Besar, Ahmad Razif Abdul Rahman dan Adun Kijal, Datuk Seri Ahmad Said.

Akhbar The Star hari ini melaporkan Ahmad bergabung tenaga dengan Adun Ajil, Ghazali Taib untuk menentang kepimpinan Umno.

Sabtu lalu, bekas menteri besar itu ketika berucap dalam satu majlis Umno di Kemaman menyasarkan Ahmad Razif dan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak.

Ucapannya itu dipercayai adalah respons terhadap desakan Ahmad Razif supaya beliau dipecat daripada Umno kerana mencabar parti berbuat demikian dengan berkata “mereka akan lihat apa yang saya boleh lakukan”.

Semalam, Ahmad Razif mengesahkan Badan Perhubungan Umno Terengganu sudah menghantar laporan berhubung salah laku yang didakwa dilakukan Ahmad kepada majlis tertinggi dan lembaga disiplin parti.

“Parti sudah mengambil tindakan terhadap timbalan presiden dan naib presiden Umno. Saya serahkan kepada pucuk pimpinan parti untuk mengambil tindakan berdasarkan laporan kami. Tidak patut wujud dwistandard,” kata Ahmad Razif.

Menurut akhbar itu, seorang pegawai Umno turut mengesahkan Ahmad Razif meminta Majlis Tertinggi Umno mempertimbangkan cadangan mengadakan pilihan raya awal bagi menyelesaikan krisis di Terengganu.

“MB terikat kepada situasi itu. Jika hendak mengadakan pilihan raya, beliau sudah bersedia dan yakin Barisan boleh melakukan lebih baik,” kata pegawai Umno itu.

Nama Ghazali muncul apabila beliau mengadakan satu sidang media semalam untuk mempertahankan Ahmad dengan menegaskan tiada keperluan untuk memecat Adun di Terengganu.

Pengerusi Jawatankuasa Komunikasi, Multimedia dan Tugas-tugas Khas Terengganu itu turut mengkritik kerajaan negeri dan mengingatkan Barisan Nasional hanya mempunyai kelebihan dua kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN).

Umno hilang kepercayaan terhadap Ahmad apabila Terengganu di bawah pimpinannya ketika itu hampir tewas pada Pilihan Raya Umum ke-13 pada 2013.

Selepas meletak jawatan sebagai menteri besar, Ahmad bersama Ghazali dan Adun Bukit Besi, Roslee Daud bertindak keluar daripada Umno pada 2014 sebelum menarik balik keputusan itu.

Ketika ini, Barisan Nasional mempunyai 17 kerusi DUN, manakala PAS menguasai 14 kerusi dan baki sebuah lagi kerusi milik PKR.

Sebelum Terengganu, pucuk pimpinan DAP turut mencadangkan pilihan raya mengejut di Pulau Pinang, ekoran dua pertuduhan rasuah yang dihadapi ketua menteri, Lim Guan Eng.

Bagaimanapun, hasrat itu terpaksa dibatalkan kerana gagal mendapat persetujuan PKR.





Mukah Pages bring you trending news media Free Malaysia Today http://ift.tt/2athKDj

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.