Hi! Welcome Back and Stay Tune! (Video) Suku Mante? Penungang Motosikal Terkejut Terserempak Dengan 'Makhluk Kerdil' Dalam Hutan - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

(Video) Suku Mante? Penungang Motosikal Terkejut Terserempak Dengan 'Makhluk Kerdil' Dalam Hutan

Foto: Kumparan.com

Sekumpulan peminat sukan Motorcross terkejut besar apabila terserempak dengan susuk mahkluk kerdil di dalam sebuah hutan di Aceh ketika sedang memecut motor dalam hutan tersebut.

Makhluk kerdil tidak berpakaian itu terakam sedang membawa kayu dan mampu berlari dengan pantas sekali. Menurut portal-portal Indonesia, makhluk itu dipercayai merupakan suku Mante.

Malah, ada penduduk di Aceh mengaku pernah bertemu dengan orang suku Mante.

Portal Kumparan.com cuba mengesahkan tentang makhluk itu dengan seorang penduduk Aceh yang juga Kepala Dinas Sosial Pemprov Aceh, Al Qudri pada Sabtu.

Al Qudri berkata beliau percayai makhluk kecil itu dari suku Mante yang selama ini pernah menjadi lagenda di Hutan Leuser di sini.

Ini saya rasa Suku Mante, orangnya kecil-kecil,” jelas Al Qudri.

Suku Mante ini didengar dari cerita turun temurun orang tua-tua,” ujarnya.

Mereka itu mempunya deria hidung tajam, biasanya kalau mencium bau manusia mereka menghindar. Saat itu mungkin arah angin berlawanan, jadi mereka tidak mencium bau manusia,” tuturnya.

Mereka itu suka garam. Jadi kalau di gua-gua ditaruh garam, kita tinggal tahu tahu hilang. Hanya ada jejak kaki saja,” tuturnya lagi.

[embedded content]

Sumber: Kumparan.com

>Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2nWFqoD

✍ Sumber : ☕ Siakapkeli


Mukah Pages memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap jam tanpa henti dari pelbagai sumber. Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

r>r>

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.