Teka-teki akhirnya terjawab, Malique ada 2 sebab untuk tidak muncul di khalayak
Malique ada 2 sebab untuk tidak muncul di khalayak. Pertama, kerana marketing. Kedua, kerana sebab kesihatan. Dua itu sahaja. Tidak salah jika saya cuba buat beberapa spekulasi dari ‘kehilangan’ wajah beliau dalam industri, namun karyanya ada di mana-mana. Kerana, memang itupun tujuannya, iaitu lahirkan spekulasi supaya dibicarakan ramai.
Dari segi bab marketing, saya tidak banyak ingin menyentuh itu. Entah, saya kurang berminat dengan perbincangan “mata ketiga” di cover beliau. Rasa tidak cukup sensasi. Hehe
Jadi, kita lupakan bab satu itu. Alang-alang berspekulasi, saya tertarik untuk menyentuh bab nombor dua. Faktor kesihatan.
Sebagai pengkaji sajak (namun bukan pemerhati irama yang baik), saya hampir temui puzzle yang “Kini sudah sempurna.”
Setelah dibentangkan lirik-lirik karya beliau, tiada lain, saya terpaksa akui, Malique punyai dua jenis bakat yang ‘agak’ mustahil dimiliki oleh seorang manusia dalam satu masa.
Mahir menyusun jargon. < Ini skil teknikal
Mahir bermain sastera. < Ini skil seni
Mahir muzik. < Ini mungkin ‘optional’, tapi ada yang anggap itu bakatnya yang terbesar. Tapi, saya rasakan itu bukan bakat menyusun/menulis muzik, tapi lebih kepada ‘mengubah’ muzik. Apa runut yang pernah popular dalam sejarah, beliau cuma ‘recycle’ saja.
Beginilah. Kira cakap tak payah berlapiklah.
Saya teka, Malique alami Skizo (paranoia). Ataupun, ‘split identity’. Itu mungkin boleh jadi faktor terbesar beliau tidak muncul di media, kerana beliau sedang ‘berperang’ dengan dirinya sendiri.
Macam kalimah-kalimah jampi atau mantera tu, saya lebih melihat ia sebagai seni ‘melukis’ dan diada-adakan. Dan, secara jujurnya, saya kagum dengan mantera ciptaan beliau. Outstanding. Beyond expectation.
Tiada hairan, karya-karyanya setiap kali terhasil, bagai masterpiece, kerana seolah-olah hasil tangan dari dua atau lebih orang dalam satu tubuh.
Beliau pun ada mengaku berkali-kali dalam 2, 3 lagu berbeza, namun dengan tujuan yang sama. Yang paling jelas, beliau sebut betul-betul SKIZO PARANOIA.
Boleh cuba buat kajian sendiri, dan dapatkan siri lagu-lagu beliau yang original. –Sengaja saya tak bawa keluar hasil kajian sendiri, nanti kalau ada orang copy paste, saya dah siap sedia next article. Hehe.
Jika ada lepas ni yang menulis tentang kaitan Malique dan Skizo, ketahuilah, ini adalah tulisan pertama yang mengulas mengenainya. Saya dah selidiki, belum ada yang menulis tentangnya lagi.
Saya bukanlah seorang pakar kesihatan mental ataupun yang mahir tentang depression. Tapi saya agak ‘deep’ juga ambil tahu tentang skizo. Banyak membaca, banyak menonton, banyak juga bergaul.
‘Watak asing’ yang muncul dalam hidupnya, saya pasti ia sukar ‘dihalau’. Skizo agak mustahil diubati. Pesakit perlu berhadapan, dan mampu terima kehadiran ‘orang asing’ dalam dirinya.
Jika mengikut perjalanan hidup tokoh-tokoh hebat yang alami skizo, saya jangkakan, Malique akan kembali, jika Allah panjangkan usianya, Aminnn…
Sebab tu, saya percaya beliau akan ‘comeback’ satu hari nanti, setelah beberapa siri terapi yang beliau hadapi kelak. InsyaAllah.
Sekian, spekulasi saya mengenai keadaan Malique yang ‘hilang’.
Maknanya, saya dah temui jawapan Mata Ketiga di wajahnya. Beliau melihat, apa yang tidak manusia biasa melihatnya.
Benar, ataupun tidak, saya ulangi, ia hanyalah sekadar spekulasi, kerana memang itulah tujuan ‘kehilangan’nya. Anggaplah tulisan saya sekadar hipotesis jika anda rasional, ataupun fiksyen jika anda rasakan saya terlalu tahyul.
Apa pun, kita patut doakan yang baik-baik buat seorang yang berbakat besar, dan banyak mengajak kita berfikir dalam tentang kehidupan ini.
Al Irfan Jani
Bukan penggemar muzik.
Sekadar suka mengamati.
BERIKUT ADALAH APA YANG MALIQUE KATA MENGENAI BISNES DALAM MUSIC :
THE TWO SIDES OF MUSIC
by Malique Ibrahim
Music has always been my way of running from things. I love living with and around it. I’ve graduated from underground to the mainstream only to discover that there were two sides to music. Music has always been my way of running from things. I love living with and around it. I’ve graduated from underground to the mainstream only to discover that there were two sides to music.
Until I was 20, I was connected to music as a fan. Once there was Too Phat, things changed. And more importantly, once I started my solo career and formed my own label and publishing, I learned even more. I discovered that besides music, there is the Music Business. And thats what usually fucks things up. Most artistes who do not discover this and who have no understanding of how things go within the ‘industry’ in Malaysia, often end up with a short lived career.
As far as making and producing songs are concerned, I am not worried at all. I know I write good shit. What worries me most of my time is how to sell it. From radio stations who do not push it because of personal and business reasons, to so-called fans who only know how to download and not purchase – none of them contribute to the positive growth of an artiste. At the end of the day, it is almost impossible to make a living out of music even though you can get all the compliments or respect in the world. That is when the artiste gets even more confused of his presence.
I came to a conclusion that warns; “dont ever believe what you see on TV, and dont ever believe what you hear on CD”. All these local stars people worship and adore – I know most of them. What is presented and portrayed is hardly the truth. There are a million different factors that affect the final cuts you see on TV and the mastered songs you hear on CD. There are a lot of lies and deceptions behind the scenes that allow any big organization or well-connected person to pimp anybody at all and make them big. And they get away with it too. All you need to become a star nowadays is a good story. Talent is not as important since the mass public is so easily deceived by advertising and marketing.
I often ask myself why I’m doing all this. Who am I doing it for? I don’t know, I just have nowhere else to go. I’ve done this for so long that I’m stuck here. Sweet or bitter, I will probably be here and do this until I am gone.
I am waiting for the day something will change, a change of system that allows both musicians and their business partners to prosper fairly without compromising one or the other. Until that day, I will continue to be the grumpy rapper who hides in other people’s darkness, because only there am I safe within the industry. Visuals in a business of audio in Malaysia, is sheer suicide.
Peace, M.
Kredit :
– Al Irfan Jani
– ProjekBuku
Untuk meneruskan bacaan klik link ini atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2qbEMEn
✍ Sumber Pautan : ☕ MyNewsViral
(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!
Post a Comment