Hi! Welcome Back and Stay Tune! PKR TAK PERLU LAGI BERHEMPAS PULAS RUU355, KATA ANWAR - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

PKR TAK PERLU LAGI BERHEMPAS PULAS RUU355, KATA ANWAR

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata parti itu kini tidak lagi perlu berhempas pulas dalam perkara rang undang-undang (RUU) bagi melipat gandakan hukuman mahkamah syariah.

Sebaliknya, Anwar menyeru kepimpinan parti agar menerima kenyataan bahawa PAS telah memuktamadkan keputusan membatalkan kerjasama dengan rakan sekutu Pakatan Harapan (HARAPAN) itu.

“Keputusan tersebut dapat diduga melihatkan pendirian parti tersebut beberapa tahun kebelakangan yang lebih lunak dengan Umno.

“Namun, kita (PKR) merasa kecewa kerana kenyataan yang menyelar pendirian PKR, malah mengelirukan berkaitan RUU 355.

“Maka, PKR tidak perlu terus berhempas pulas dengan isu tersebut. Tumpuan sekarang adalah menerima kenyataan terkini dan terus mengangkat keupayaan jamaah,” kata Anwar dalam teks ucapan amanat Ketua Umum PKR yang dibacakan oleh anakandanya Nurul Izzah.

Beliau berkata demikian pada Kongres Nasional Tahunan PKR ke 12 di Dewan Raja Muda Musa, Shah Alam hari ini.

Pada 11 Mei lalu Majlis Syura Ulama memuktamadkan keputusan bahawa tiada lagi kerjasama politik (tahaluf siyasi) antara PAS dengan PKR.

Bagaimanapun, badan tertinggi itu melalui Setiausaha Agungnya, Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh menyerahkan kepada kepimpinan parti itudi peringkat negeri Selangor untuk membuat langkah selanjutnya berhubung tiga exconya di pentadbiran negeri HARAPAN itu.

Mengulas lanjut, bekas ketua pembangkang itu berkata, HARAPAN kini perlu sedar akan keperluan membina konsensus mereka.

“Sekutu Pakatan Harapan perlu sedar keperluan membina konsensus dalam menentukan perkara dasar dan bahawa ia tidak disamakan dengan pertarungan segelintir elit politik yang silih berganti tanpa agenda perubahan yang jelas,” kata Anwar.

Tambah Anwar, keadaan negara hari ini kian merosot, ekonomi dan tatakelola, bukan semata kerana 1MDB, tetapi kerana runtuhnya institusi asasnya.
Maka, tegas Anwar adalah wajar sekali dipancang perhatian kepada pimpinan dan jentera PKR.

“Dalam menghadapi kegawatan dan merebut kedudukan, janganlah dikorbankan idealisme dan nilai akhlak.

“Seperti yang disinggung sebelumnya, kegelojohan telah mengakibatkan beberapa aktivis kecundang menjelang PRU dengan menjual maruah,” tambah Anwar.

– SH

.



✍ Sumber Pautan : ☕ Malaysia Chronicle

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2r5jLMz

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.