Hi! Welcome Back and Stay Tune! Kerajaan Pulau Pinang Memungkiri 51 Janjinya - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Kerajaan Pulau Pinang Memungkiri 51 Janjinya




Tulisan asal oleh:
Malaysia Today, 28 Mac 2018

(NST) - Janji dibuat melalui manifesto pilihan raya. Barisan Nasional negeri itu telah memastikan untuk memenuhi apa yang dijanjikan, terutamanya dalam bidang pengangkutan awam, infrastruktur, pelancongan dan alam sekitar.

Kerajaan Pulau Pinang yang diketuai oleh DAP telah memungkiri janjinya berkali-kali sejak berkuasa pada tahun 2008.

Kerajaan negeri telah memungkiri 51 janjinya - sembilan pada 2008, tujuh pada 2009, tiga pada 2010, empat pada 2011, lima pada 2012, 11 pada 2013, empat pada 2014, lima pada 2015 dan tiga pada 2016.

Janji itu dibuat melalui manifesto pilihan raya.

Barisan Nasional negeri itu telah memastikan untuk memenuhi apa yang dijanjikan, terutamanya dalam bidang pengangkutan awam, infrastruktur, pelancongan dan alam sekitar.

Pengerusi BN negeri itu Teng Chang Yeow berkata ini menunjukkan bahawa kerajaan yang diketuai DAP tidak komited untuk memenuhi janji-janji itu.

Ini, katanya, walaupun pengumuman oleh Ketua Menteri Lim Guan Eng dan ahli Exco negeri semasa sidang Dewan Undangan Negeri.

"Persoalannya adalah, bilakah janji-janji ini akan dipenuhi, jika ianya akan dipenuhi? Adakah kerajaan negeri memerlukan lagi lima atau 10 tahun untuk melaksanakannya?

"Janji-janji ini dibuat untuk menutup mata dan menutup mulut rakyat. Sesungguhnya kredibiliti kerajaan negeri telah dipertaruhkan dan ia harus menjelaskannya.

"Rakyat mesti menyedari bahawa janji kerajaan negeri mungkin manis, tetapi tidak menjadi kenyataan," katanya dalam temu ramah eksklusif dengan New Straits Times Press baru-baru ini.

Di antara janji-janji yang dibuat adalah mewartakan rizab hutan Pulau Jerejak, melindungi alam sekitar, menegakkan kebebasan akhbar, mewartakan Enakmen Warisan Pulau Pinang dan menyelesaikan masalah banjir.

Mengenai Pulau Jerejak, pemaju baru-baru ini melancarkan pelan induk pembangunan semula pulau itu, yang meliputi pembinaan jambatan yang menghubungkan Pulau Jerejak dengan tanah besar, 1,200 unit kediaman, pelabuhan khas untuk kapal layar dan bot, dan hotel empat dan lima bintang. Ia juga termasuk taman tema, lorong basikal sejauh 11.5km dan infrastruktur lain untuk meningkatkan pelancongan.

Pada tahun 2016, kerajaan negeri dikatakan telah menangguhkan usaha untuk mewartakan Pulau Jerejak sebagai hutan simpan kekal sejak ia mengambil alih pemerintahan pada 2008.

Penyokong pemuliharaan telah menuduh kerajaan yang diketuai oleh DAP sebagai tidak mempunyai keinginan politik dalam menguatkuasakan enakmen warisannya, yang telah menyebabkan kehilangan bangunan warisan, seperti banglo Runnymede.

Walaupun diberi kuasa untuk melindungi bangunan warisan melalui Enakmen Warisan Pulau Pinang 2011, kerajaan negeri, penyokong pemuliharaan berkata, telah melambat-lambatkan pelaksanaannya.

Teng berkata kerajaan negeri juga gagal membangunkan 20,000 rumah mampu milik di Bandar Cassia, Batu Kawan, sebuah sistem keretapi bawah tanah, memperkenalkan semula perkhidmatan trem dan menyediakan sistem monorel yang menghubungkan pulau dan tanah besar.

Teng berkata rakyat Pulau Pinang harus mengambil perhatian tentang janji-janji kosong ini dan memberi peluang kepada BN dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

"Kisah kejayaannya adalah terutamanya mengenai penjualan tanah negeri selain daripada lebih menyebelahi pemaju dan bukannya mempertahankan kebajikan rakyat.

"Negara itu terus dibelenggu masalah, seperti kesesakan lalu lintas, banjir, tanah runtuh, dan kegagalan rakyat untuk memiliki rumah."

Pulau Pinang menyaksikan salah satu bencana alam yang paling buruk pada Oktober lalu apabila 11 orang terbunuh berikutan tanah runtuh di tapak pembinaan di Tanjung Bungah.

Suruhanjaya Siasatan sedang menentukan punca tanah runtuh.

Hanya sebulan selepas itu, negeri itu menyaksikan banjir terburuk dalam sejarahnya, yang melumpuhkan hampir 80 peratus daripada negeri itu. Insiden tersebut membawa kepada jumlah banjir keseluruhan sebanyak 120 di negeri ini sejak tahun 2013.

Teng berkata manifesto BN negeri untuk PRU14 termasuk menangani janji-janji yang tidak dipenuhi oleh kerajaan negeri.

"Kami akan memberi tumpuan kepada pengangkutan awam, infrastruktur, persekitaran dan pelancongan."




Link asal artikel:
http://www.malaysia-today.net/2018/03/28/penang-govt-broke-51-promises/

✍ Sumber Pautan : ☕ KAKI PALU

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2pNQ54p

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.