Hi! Welcome Back and Stay Tune! Mahathir Dimasukkan Ke Wad 47 Kali Dalam 3 Tahun - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Mahathir Dimasukkan Ke Wad 47 Kali Dalam 3 Tahun




Tulisan asal oleh:
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 28 Mac 2018

Kwong Wah Daily menulis satu analisis yang sangat baik mengenai mengapa Tun Dr Mahathir Mohamad begitu menentang 1MDB. Sudah tentu, Mahathir berkata, kerana Perdana Menteri Najib Tun Razak mencuri RM42 bilion wang 1MDB (Mahathir menggunakan perkataan lesap atau hilang tanpa dapat dikesan). Yang sebenarnya, Kwong Wah Daily berkata, adalah lain.

Inilah yang ditulis oleh Kwong Wah Daily:

Adakah kita pernah terfikir mengapa Mahathir begitu takut dengan 1MDB dan begitu bersungguh-sungguh mahu memusnahkannya? Ia adalah kerana matlamat utama penubuhan 1MDB adalah menyelesaikan masalah kontrak yang tidak adil dengan 22 syarikat konsesi lebuh raya dan 18 syarikat penjanaan elektrik bebas yang ditinggalkan oleh Mahathir.

Kita semua tahu bahawa kontrak-kontrak ini lebih teruk daripada perjanjian yang ditandatangani dengan Perikatan Lapan Negara yang menyerang China. Sebuah syarikat berdaftar pada dua ringgit boleh mendapatkan kontrak lebuhraya dengan pinjaman bank yang dijamin kerajaan, yang membolehkan pelarasan kadar tol secara berkala untuk tempoh 30 tahun.

Mengenai isu IPP, Tenaga Nasional telah dipaksa membeli semua elektrik yang dihasilkan oleh IPP setiap hari. Saya tidak mengatakan ini. Wakil DAP yang telah mengatakannya. Mereka sepatutnya berhenti baru-baru ini.

Kenapa Mahathir menegaskan bahawa Najib perlu digulingkan? Mengapa Mahathir hanya ingin berkuasa selama dua tahun? Adakah kerana beliau mahu menyokong syarikat konsesi ini untuk tambahan 30 tahun lagi? Saya tidak akan katakan banyak di sini. Anda boleh fikirkannya.

(http://www.malaysia-today.net/2018/03/27/the-ins-and-outs-of-1mdb/)

Apa yang tidak dikatakan Kwong Wah Daily, kerana takut disaman, adalah kebanyakkan projek yang diswastakan telah dipertanggungjawabkan kepada proksi atau penama Mahathir. Tan Sri Ani Arope, bekas pengerusi eksekutif Tenaga Nasional Berhad (TNB), mendedahkan ini dalam memoirnya. Pada 20 Disember 2014, Free Malaysia Today melaporkan seperti berikut:

Dalam memoirnya yang diterbitkan tahun lalu, Allahyarham Tan Sri Ani membuat pendedahan mengejutkan mengenai konspirasi kerajaan dalam memutuskan bekalan kuasa yang berlaku pada tahun 1992 yang menyebabkan syarikat kroni menjadi pengeluar tenaga bebas kepada Tenaga Nasional pada kadar yang lebih tinggi daripada pengeluaran sendiri oleh Tenaga.

Ani menulis bahawa Tenaga boleh menghasilkan kuasa pada 8 sen seunit (atau kiloWatt-jam), dihantar kepada pengguna pada 17 sen satu unit. Walau bagaimanapun, pengeluar kuasa bebas menambat kadar mereka pada 23 sen, yang menyebabkan Tenaga mengenakan caj kepada pengguna sekurang-kurangnya 30 sen satu unit.

Ani mendedahkan bahawa beliau telah dipaksa untuk menandatangani perjanjian menyerahkan tanah Tenaga kepada pihak ketiga untuk loji kuasa. "Tiada rundingan; sama sekali tidak. Daripada bercakap terus dengan IPP, TNB berbincang dengan EPU (Unit Perancang Ekonomi Jabatan Perdana Menteri). Dan kami dikacau, dipermalukan dan dipandang rendah setiap kali kami pergi ke sana. Selepas itu, pasukan saya kecewa. EPU hanya memberi kami syarat dan meminta kami untuk bersetuju. Saya berkata tidak mungkin saya akan bersetuju."

(https://ift.tt/2Gh9jWb)

Itu, tentu saja, adalah salah satu sebab mengapa Mahathir mahu Najib digulingkan. Sebab yang kedua dan lebih penting ialah Mahathir melihat Najib sebagai penghalang kepada Mukhriz menjadi Perdana Menteri. Kemudian terdapat juga RM100 bilion yang Mahathir telah letak di bawah pemegang amanah, penama, proksi dan kroni, yang beliau tidak boleh mendapatkan balik kecuali dan sehingga Najib digulingkan dan beliau (Mahathir) mengambil alih sebagai Perdana Menteri.

Mahathir berkata beliau memerlukan hanya dua tahun dan kemudian bersedia untuk menyerahkan kuasa kepada penggantinya. Dan siapakah pengganti itu? Ia tidak mungkin menjadi Anwar Ibrahim kerana Anwar tidak layak untuk memegang jawatan sehingga selepas Jun 2023. Oleh itu, dalam masa itu, ia perlu menjadi orang lain dan Mahathir mahu ianya menjadi Mukhriz.

Tetapi kenapa hanya dua tahun? Kenapa tidak lima tahun sehingga Anwar boleh mengambil alih?

Pertamanya, jika Mahathir menunggu lima tahun dan kemudian menyerahkan kuasa kepada Anwar, itu bermakna Mukhriz tidak boleh menjadi Perdana Menteri. Lebih penting lagi, Mahathir tidak dijangka bertahan lima tahun maka beliau perlu menyerahkan kuasa secepat mungkin, sementara beliau masih hidup, untuk memastikan pengganti itu adalah pilihannya dan bukan pilihan DAP. Sekiranya ianya adalah pilihan DAP, orang itu tidak akan menjadi Mukhriz.

Tidak ramai yang sedar bahawa sejak tiga tahun lepas, Mahathir telah dimasukkan ke hospital sebanyak 47 kali. Pada tahun 2015 ia adalah 12 kali, pada 2016 ia adalah 25 kali, 6 kali pada tahun lepas, dan tahun ini sahaja ia sudah empat kali setakat ini. Mahathir telah menghabiskan masa lapan bulan daripada 38 bulan di hospital. Dan kini semakin kerap dengan Mahathir yang memerlukan untuk dimasukkan ke wad hospital setiap bulan. Selain itu, beliau hanya boleh bekerja selama empat jam dengan satu hari rehat di antaranya. Oleh itu, kapasiti kerjanya tidak melebihi 10-12 jam seminggu dari 60-80 jam seminggu.

Jadi, adakah anda fikir Mahathir boleh menjadi Perdana Menteri selama lima tahun? Persoalannya adalah sama ada beliau boleh bertahan sebagai Perdana Menteri selama dua tahun seperti yang beliau katakan. Itulah sebabnya Mahathir berkata beliau mahu menjadi Perdana Menteri hanya dua tahun. Beliau tahu itu setakat itu sahaja beliau boleh bertahan. Beliau juga hanya memerlukan masa dua tahun untuk menguruskan kewangannya dan memastikan Mukhriz dapat mengambil alih sebagai Perdana Menteri. Dan dalam masa dua tahun Anwar belum lagi dapat menuntut takhta jadi Mukhriz akan terselamat.



Link asal artikel:
http://www.malaysia-today.net/2018/03/28/mahathir-hospitalised-47-times-in-three-years/

✍ Sumber Pautan : ☕ KAKI PALU

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2pKfv2T

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.