Hi! Welcome Back and Stay Tune! Memahami Apa Yang Dimaksudkan Dengan Berita Palsu - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Memahami Apa Yang Dimaksudkan Dengan Berita Palsu




Mereka yang menentang undang-undang berita palsu yang baru mengatakan bahawa undang-undang ini bertujuan untuk mendiamkan perdebatan mengenai 1MDB. Tetapi ini adalah tidak benar. Tiada apa-apa untuk menghalang sesiapa daripada berdebat atau bercakap mengenai 1MDB. Isunya adalah apabila seseorang mula menyebarkan 'berita' dan 'fakta' yang palsu.

Sebagai contoh, kita terus mendengar 'berita' bahawa RM42 bilion wang 1MDB telah 'hilang' tanpa dapat dikesan, apabila ini secara rasmi telah dijelaskan dan terbukti palsu. Isu yang lebih besar di sini ialah untuk menangani penyebaran 'berita' dan 'fakta' palsu yang tidak bertanggungjawab, yang terpakai kepada banyak situasi lain dalam kehidupan kita.

Apabila pembohongan diulangi terlalu banyak kali, orang boleh percaya ia sebagai benar. Ini adalah penyakit berita palsu yang menjejaskan dunia secara global, bukan hanya Malaysia. Kebenaran bukanlah subjektif.

Ia perlu tepat dan disokong dengan bukti yang disahkan benar. Jika tidak, ia akan menjadi dakwaan dan tuduhan semata-mata, dengan tiada yang terbukti. Setiap orang harus memahami konsep ini, supaya mereka tidak mudah disesatkan oleh 'berita palsu'.

Mengikut undang-undang, beban bukti selalu terletak pada orang yang membuat dakwaan atau tuduhan. Terdakwa tidak bersalah, sehingga terbukti bersalah. Oleh itu, ianya mengejutkan bahawa sesetengah rakyat Malaysia tidak mempedulikan peraturan yang sangat asas ini. Sekiranya anda mendakwa sesuatu, maka anda perlu membuktikannya benar. Anda perlu menunjukkan bukti anda, yang perlu disahkan untuk kebenaran dan keasliannya.




Link asal artikel:
https://sskeruak.blogspot.my/2018/03/understanding-what-constitutes-fake-news.html

✍ Sumber Pautan : ☕ KAKI PALU

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2GmILTD

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.