Hi! Welcome Back and Stay Tune! Selok-Belok 1MDB - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Selok-Belok 1MDB




Tulisan asal oleh:
Malaysia Today, 27 Mac 2018

(Kwong Wah Daily) - Adakah kita pernah terfikir mengapa Mahathir begitu takut dengan 1MDB dan begitu bersungguh-sungguh mahu memusnahkannya? Ia adalah kerana matlamat utama penubuhan 1MDB adalah menyelesaikan masalah kontrak yang tidak adil dengan 22 syarikat konsesi lebuh raya dan 18 syarikat penjanaan elektrik bebas yang ditinggalkan oleh Mahathir.

Pilihan raya umum semakin hampir dan topik paling hangat ialah sama ada Mahathir benar-benar sudah menyesali perbuatannya. Penulis ini selalu bertanya kepada mereka mengapa mereka membenci Najib sehingga mereka sanggup menunggang kuda (Mah) untuk menghancurkan anak ayam (Jib) dengan mempercayai bahawa binatang liar seperti harimau dan serigala juga akan menyesali perbuatannya.

Dalam erti kata lain, jika wakil jualan pembekal tetap anda ABC Sdn Bhd datang ke kedai anda untuk mengutip pembayaran dan anda memberi cek anda kepada ABC Sdn Bhd, kemudian, jika wakil jualan itu membelanjakan wang itu, siapa yang harus dipertanggungjawabkan?

Tiada siapa yang benar-benar memahami insiden 1MDB itu. Penulis ini menggunakan contoh di atas sebagai penjelasan dengan cara yang paling mudah supaya pembaca dapat memahami selok-belok isu tersebut.

Malah, 1MDB telah menghantar wang itu ke akaun bank IPIC di British Vikings Island (BVI). Tetapi kemudian, IPIC berkata ia tidak menerima wang itu. 1MDB ditipu bukan kerana kecuaiannya tetapi kerana 1MDB telah diarahkan untuk menghantar wang kepada IPIC BVI, dan akaun IPIC BVI dan IPIC Kuwait dimiliki oleh pemegang akaun yang sama. Oleh itu secara sah, IPIC telah menerima jumlah wang yang dihantar itu.

Walaupun IPIC menyedari keadaan sebenar tetapi memandangkan isu itu serius dan melibatkan putera, kes itu diselesaikan melalui saluran undang-undang dan 1MDB memenangi kes itu.

Walau bagaimanapun, isu ini diputarbelit oleh orang yang mempunyai motif tersembunyi di negara ini dan menggunakannya untuk menyerang Kerajaan. Kerajaan mengadakan penyiasatan oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) yang terdiri daripada 14 Ahli Parlimen dari Barisan Nasional, DAP, PKR dan PAS. Bintang politik DAP yang paling unggul, Tony Pua juga berada dalam panel itu. Laporan itu telah selesai.

Ia harus ditekankan di sini bahawa laporan itu disokong oleh Ketua Audit Negara dan diteliti oleh tiga firma pengauditan terbaik dunia ERNST & YOUNG, KPMG dan DELOITTE. Dengan penyempurnaan laporan itu, DAP Tan Seng Giaw yang merupakan ahli PAC mengesahkan bahawa 1MDB telah diperdaya dan isu itu telah diselesaikan. Beliau juga mengesahkan bahawa Perdana Menteri Najib tidak melakukan sebarang salah laku.

Maka kenapa sehingga hari ini, parti pembangkang seperti DAP masih memainkan isu 1MDB? Terdapat dua wakil DAP dalam siasatan PAC dan jika mereka tidak mengiktiraf hasil siasatan PAC yang disertai oleh Ahli Parlimen mereka sendiri, apakah kredibiliti yang mereka ada? Atau patutkah kita mengambil ini sebagai DAP hanya mahu membincangkan hal-hal yang tidak masuk akal berdasarkan topik yang mereka suka?

Pernahkah kita memikirkan mengapa Mahathir begitu takut dengan 1MDB dan begitu bersungguh-sungguh mahu memusnahkannya? Ia adalah kerana matlamat utama penubuhan 1MDB adalah menyelesaikan masalah kontrak yang tidak adil dengan 22 syarikat konsesi lebuh raya dan 18 syarikat penjanaan elektrik bebas yang ditinggalkan oleh Mahathir.

Kita semua tahu bahawa kontrak-kontrak ini lebih teruk daripada perjanjian yang ditandatangani dengan Perikatan Lapan Negara yang menyerang China. Sebuah syarikat berdaftar pada dua ringgit boleh mendapatkan kontrak lebuhraya dengan pinjaman bank yang dijamin kerajaan, yang membolehkan pelarasan kadar tol secara berkala untuk tempoh 30 tahun.

Mengenai isu IPP, Tenaga Nasional telah dipaksa membeli semua elektrik yang dihasilkan oleh IPP setiap hari. Saya tidak mengatakan ini. Wakil DAP yang telah mengatakannya. Mereka sepatutnya berhenti baru-baru ini.

Kenapa Mahathir menegaskan bahawa Najib perlu digulingkan? Mengapa Mahathir hanya ingin berkuasa selama dua tahun? Adakah kerana beliau mahu menyokong syarikat konsesi ini untuk tambahan 30 tahun lagi? Saya tidak akan katakan banyak di sini. Anda boleh fikirkannya.



Link asal artikel:
http://www.malaysia-today.net/2018/03/27/the-ins-and-outs-of-1mdb/

✍ Sumber Pautan : ☕ KAKI PALU

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2GkLMnj

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.