Hi! Welcome Back and Stay Tune! Ninja Assassin (Menurut Kit Siang) Membuat Lagi Satu Serangan - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Ninja Assassin (Menurut Kit Siang) Membuat Lagi Satu Serangan





Tulisan asal oleh:
Eric See-To, Facebook Eric See-To, 27 Mac 2018

-------------------
Kenyataan oleh Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Dr Wee Ka Siong

Kontrak konsesi tol yang paling murah hati dalam sejarah

(27 Mac 2018)

1. Kerajaan negeri Pulau Pinang terus mempertahankan keputusannya untuk membiayai sepenuhnya pembinaan Terowong Pulau Pinang tetapi masih memberi kontraktor itu konsesi tol 30 tahun pada kadar tol yang ditambat pada Jambatan Pulau Pinang Kedua.

2. Ramai pengkritik termasuk Menteri Kerja Raya telah memanggil perjanjian konsesi ini sebagai yang paling murah hati di dunia.

3. Dalam perjanjian konsesi biasa, pemegang konsesi akan meminjam untuk membiayai pembinaan projek dan kemudian mengumpul tol untuk membayar balik pinjamannya dan membuat keuntungan.

4. Dalam kes Terowong Pulau Pinang, pemegang konsesi akan membuat keuntungan pembinaan dan kemudian membuat lebih banyak keuntungan daripada mengumpul caj tol selama 30 tahun.

5. Selain dakwaan beliau yang tidak masuk akal bahawa tanah tepi laut perdana di Persiaran Gurney berharga RM457 setiap kaki persegi hari ini, Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II P.Ramasamy juga berkata dakwaan saya bahawa konsesi tol 30 tahun untuk Terowong Pulau Pinang akan menyebabkan rakyat Pulau Pinang terpaksa menanggung tambahan RM3 bilion dalam tol yang dibayar kepada SPV Terowong tidak dapat disahkan kerana ia memerlukan analisis kewangan.

6. Walau bagaimanapun, anggaran yang mudah akan menunjukkan bahawa anggaran saya sebanyakRM3 bilion adalah realistik.

7. Jambatan Pulau Pinang hari ini mempunyai kapasiti sebanyak 155,000 kenderaan setiap hari.

8. Dengan mengandaikan bahawa Terowong Pulau Pinang hanya akan melihat 25% daripada lalu lintas Jambatan Pulau Pinang yang pertama, ini bermakna hanya 38,750 kenderaan sehari.

9. Oleh itu, 38,750 X RM8.50 X 365 hari bermakna kutipan tol sebanyak RM120 juta setahun atau RM3.6 billion untuk lebih 30 tahun.

Mari kita bermurah hati kepada Kerajaan Pulau Pinang dan membundarkannya kepada RM3 bilion.

10. Ini dengan beranggapan bahawa kadar tol tidak akan pernah meningkat atau lalu lintas kenderaan tidak akan meningkat dalam 30 tahun akan datang.

11. Dengan andaian sebegitu, P.Ramasamy perlu tahu bahawa hasil sebanyak RM3 bilion untuk lebih dari 30 tahun dapat dicapai dengan mudah.

12. Di samping itu, Kerajaan Pulau Pinang juga telah membuat keputusan yang murah hati untuk membenarkan SPV Terowong memulakan kerja pada tahun 2023 atau 10 tahun selepas kontrak ditandatangani pada tahun 2013 tetapi bersetuju untuk membayar ini dengan menggunakan nilai tanah yang ditetapkan yang bernilai RM3.6 bilion hari ini.

13. Dengan mengandaikan kenaikan nilai 5% dalam nilai tanah, ini bermakna tanah bernilai RM3.6 bilion pada masa ini akan bernilai RM5.8 bilion pada tahun 2023 - bermakna satu lagi kerugian sebanyak RM2.2 bilion kepada rakyat Pulau Pinang. Formula ini sangat mudah.

14. Ini dengan beranggapan kenaikan kos sederhana sebanyak 5% setahun dan tidak ada lagi kelewatan pada projek itu. (Sila lihat rajah di bawah)

15. Kebanyakan menyedari bahawa projek ini telah dibelenggu banyak kelewatan tetapi SPV Terowong tidak pernah dihukum oleh Kerajaan Pulau Pinang.

16. Oleh itu, tidak ada jaminan bahawa pembinaan terowong akan bermula pada tahun 2023 sementara sebarang penangguhan tambahan hanya bermakna faedah tambahan untuk SPV Terowong kerana nilai tanah perdana itu akan semakin naik.

17. Janji Pakatan dalam manifestonya adalah untuk menghapuskan semua tol. Walau bagaimanapun, sebaliknya, Pakatan menganugerahkan konsesi tol 30 tahun dalam perjanjian konsesi paling berat sebelah yang pernah dilihat yang akan menyebabkan berbilion-bilion kerugian kepada rakyat Pulau Pinang.

18. Di samping mengapa mereka memberi kontrak yang membenarkan pemegang konsesi untuk memulakan pembinaan hanya selepas 10 tahun, Kerajaan DAP Pulau Pinang juga perlu menjelaskan mengapa mereka telah diberikan perjanjian konsesi yang begitu murah hati sehinggakan Tun Mahathir juga akan berasa malu.

19. Bolehkah anda menyalahkan mana-mana rakyat Pulau Pinang yang boleh berfikir jika mereka mengesyaki bahawa satu atau lebih orang atasan dalam Kerajaan DAP Pulau Pinang mempunyai kepentingan dalam projek ini - sama ada secara langsung atau melalui proksi?

END.



Link asal artikel:
https://www.facebook.com/EricSeeTo/posts/1920054194673630

✍ Sumber Pautan : ☕ KAKI PALU

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2pNHFtS

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.