Hi! Welcome Back and Stay Tune! SPRM, LHDN digesa siasat nama-nama dalam Panama Papers - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

SPRM, LHDN digesa siasat nama-nama dalam Panama Papers

tuan-ibrahim-LHDN-SPRM

PETALING JAYA: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu menyiasat rakyat Malaysia yang dinamakan dalam Panama Papers supaya harta yang disimpan di syarikat-syarikat luar pesisir dipastikan “bersih” atau tidak.

Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man berkata badan anti-rasuah dan Lembaga Hasil Dalam Negeri perlu mengenalpasti sebab-musabab individu-individu berkenaan membuka terbabit dengan syarikat luar pesisir.

“Apakah ia semata-mata demi mengelakkan diri daripada membayar cukai, atau terlibat dengan pelaburan wang haram, atau untuk perkara lain yang berniat baik?” soalnya dalam satu kenyataan yang diterima FMT.

Katanya, dengan tersenarainya nama rakyat Malaysia yang terlibat dengan aktiviti kewangan di luar negara, ia akan memberi kesan buruk kepada Malaysia di mata Integriti Kewangan Global (GFI) – badan antarabangsa yang memantau aliran wang haram.

“PAS menggesa tindakan sewajarnya perlu diambil atas kesalahan melanggar undang-undang negara terutamanya dari segi mengelakkan cukai,” tegas Tuan Ibrahim.

Panama Papers merupakan dokumen bocor yang menyenaraikan akaun dan pelaburan luar pesisir pantai nama-nama terkemuka dunia.

Antara yang dinamakan termasuk anak Perdana Menteri, Mohd Nazifuddin Mohd Najib; anak bekas Perdana Menteri, Mirzan Mahathir, bekas Menteri Raja Nong Chik Zainal Abidin dan cukong balak, Michael Chia.

Memetik Konsortioum Wartawan Penyiasat Antarabangsa (ICIJ), Nazifuddin berkata PCJ International Venture digunakan untuk perniagaan antarabangsa tetapi tiada transaksi niaga, dan ia telah ditutup.

Manakala dalam hal Jay Marriot International pula, saham miliknya telah dijual kepada kakak Ch’ng Soon Sen yang merupakan pengarah syarikat itu, sebelum meletak jawatan sebagai pengarah pada 2011.



Mukah Pages bring you trending news media with Free Malaysia Today http://ift.tt/1SaHrAN

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.