Hi! Welcome Back and Stay Tune! Sekali Pandang, Sumpah Sebijik Macam Laman Web CIMB! - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Sekali Pandang, Sumpah Sebijik Macam Laman Web CIMB!

PUTRAJAYA – Sekali pandang, memang tidak akan terperasan. Nampak sama tetapi sebenarnya, anda sedang diumpan untuk memberikan user ID dan password akaun bank anda.

Firdaus Azizi, berkongsikan taktik pihak yang tidak bertanggungjawab cuba mendapatkan maklumat akaun banknya melalui emel dan laman bank palsu.

“Ini macam scam gaya baru. Dapat emel dari ‘CIMB Clicks’ tetapi alamat emel guna m2u@maybank.com.my. URL yang disertakan dalam emel pula tertulis, ‘cimclicks.com.my’, tiada huruf ‘B’.

sekali-pandang-macam-web-cimb-tetapi-bukan1

sekali-pandang-macam-web-cimb-tetapi-bukan2

sekali-pandang-macam-web-cimb-tetapi-bukan3

sekali-pandang-macam-web-cimb-tetapi-bukan4

“Bila klik link tersebut, dibawa ke url yang berbeza dan akhirnya ke laman palsu CIMB Clicks,” dedahnya.

Setelah username dan password dilengkapkan, mangsa akan diminta menjawab beberapa soalan seperti nama Ibu dan seterusnya, tahulah apa yang berlaku.

Scam seperti ini sudah lama berlaku, namun jika anda tidak membaca dengan teliti segala emel yang diterima dalam mobile anda, pasti akan mengundang kerugian yang tidak terkata.

Pastikan anda membaca dan menilai segala mesej yang mendakwa emel dari pihak bank. Jika tidak yakin, hubungi pihak bank dan minta mereka sahkan emel tersebut.

Sumber : The Reporter



Sumber : Oh My Media TV

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.